چگونه فرش خانه مان را نو نگهداریم؟

چگونه فرش خانه مان را نو نگهداریم؟

از گذشته تا کنون فرش یکی از اجزای مهم دکوراسیون بوده است. زمانی که یک فرش نو خریداری میکنید زیبایی ان شما رابه فکر وا میدارد واین سوال در ذهن شما پدید می اورد که چگونه فرش خانه را همین طور نو نگه درم؟ 

فرقی نمیکند که فرش ارزان یا گران خریده باشید فرش 1200شانه یا غیره مهم این است که هرفرشی نو نگهداشتنش مهم است. 

روشهای نونگهداشتن فرش را عنوان میکنم ودر پایان باهم نتیجه گیری میکنیم. لطفا تا انتهای مقاله مرا یاری کنید. روشهای محافظت از ریشه فرش نیز میتواند یکی از راههای سالم نگهداشتن فرش باشید

1)جاروبرقی کشیدن منظم واصولی

2)پاک کردن لکه از روی فرش

3)شستشوی منظم وصحیح

-جاروبرقی کشیدن منظم واصولی

یکی ازمهمترین روشهای نو کردن فرش استفاده از جاروبرقی است. جارو کشیدن سبب پاکیزگی فرش میشود. اما انچه که مهم است این است که جارو کشیدن تنها موثر نیست. لازم است اصولی ومنظم جارو کشیده شود. منظورازجارو کشیدن اصولی ومنظم این است که هفته ای یکبار حداقل وحداکثر هفته ای3 بار جاروبرقی بکشید. زمانی که به صورت منظم جاروبرقی بکشید گردوخاکهای درون فرش وآشغالهای ریز  که بین فرش میروند همه جمع میشوند ودر نتیجه عمر فرش افزایش پیدا میکند وهم زیبایی فرش به همان حالت اولیه برمیگردد. روش صحیح جاروبرقی کشیدن اینگونه است که جارو برقی را در توان بالا قرار دهید وبه آرامی روی فرش بکشید .سعی کنید جارو در تمامی جهت ها کشیده شود تا گرد وخاک  وآشغالهای ریز از سطح فرش جمع شوند.

 

پاک کردن لکه از روی فرش ؛

اگر لکه را زمانی که چیزی روی فرش ریخته باشد سریع تمیز کنید آثار خیلی کم بر روی فرش باقی میماند در بعض لکه ها که همان موقع تمیز میشود. اگر همین لکه ها را که میشود سریع پاک کرد، پاک نکیند .کم کم روی فرش تثبیت میشود ودیگر پاک کردن که مشکل میشود هیچ ،فرش شما هم مانند یک فرش کهنه میشود. پس روش دوم این است که به محض ریختن چیزی روی فرش وافتادن لکه روی فرش سریع لکه را پاک کنیم.

در این روش از پارچه هایی که  آغشته به مواد شوینده هستند برای تمیز کردن لکه استفاده نکنید زیرا باعث میشود که لکه به عمق فرش برود وپا کردن ان سخت شود.

 حال چگونه لکه زدایی کنیم؟

 برخی از لکه ها شامل موادی هستند که میتوان ان را به راحتی با چاقو برداشت.

پس در این مورد ابتدا با چاقواز روی فرش تمیز کنید. در برخی دیگر از لکه ها با دست میتوان بر داشت . در مرحله بعد شامپوفرش را استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که پاک کردن لکه های مختلف متفاوت است .درزیر به طور کامل با روشهای پاک کردن لکه ها به طور کامل اشنا میشویم ..

1)پاک کردن لکه بستنی از روی فرش ؛

اگر بستنی بر روی فرش بریزید اگرسریع ان را از روی فرش برندارید به خورد فرش میرود .باید به سرعت ان را پاک کنید. ابتدا با یک قاشق یا کاردک بستنی ریخته شده را بردارید سپس جای باقی مانده از ان را با دستمال مرطوب پاک کنید.

در روشی دیگر نصف قاشق غذا خوری مایع ظرف شویی ویا خمیر ریش را بایک فنجان اب ترکیب کنید وبه وسیله ی دستمال تمیز این ترکیب را روی لکه بکشید تا جای ان از بین برود.

2)پاک کردن لکه شمع از روی فرش؛

اگر قطره ای شمع آب شده روی فرش ریخت ابتدا با یک جسم نوک تیز ان را ازروی فرش بردارید وبه وسیله یک کاغذ روغنی وبا دستمال حوله ای را روی لکه قرار دهید حال اتو را گرم کنید وروی کاغذ چندبار حرکت دهید  این حرارت قطرات را اب میکند وجذب کاغذ میکند .این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود.

3)پاک کردن آب انار از روی فرش ؛

برای پاک کردن لکه اب انار از محلول سرکه سفید واب استفاده کنید وروی لکه اسپری کنید تا این لکه ها روی فرش نماند.اگر لازم دیدید شامپو فرش نیز به ان بیافزاید.

4)پاک کردن لکه جوهر از روی فرش ؛

ابتدا پارچه را باکمی حلال جوهر خیس کنید وروی لکه بگذارید وبردارید تا لکه کمرنگ شود. صبر کنید تا فرش خشک شود. بعد از 15دقیقه دوباره این کار را تکرار کنید تا لکه پاک شود. پارچه ای دیگر رابا آبگرم خیس کنید ومحل را تمیز کنید وصبر کنید خشک شود.

5)پاک کردن لکه گل وگرد وخاک ازروی فرش؛

ابتدا محل را جاروبزنید تا گلها از روی فرش برداشته شوند سپس پارچه ای را به ماده ی شوینده اغشته کنید سپس ان را روی فرش بکشید صبر کنید سپس با یک پارچه  با یک پارچه سفید ان را خشک کنید.

6)پاک کردن لکه ی شربت از روی فرش ؛

ابتدا سریع شربت ازروی فرش با قاشق بردارید سپس یک اسفنج خیس روی محل لک شده بکشید وچندین بار این عمل را تکرار کنید.اگر لکه پاک نشد ،از محلول الکل وسرکه به نسبت مساوی تقسیم کنید وان را به وسیله یک اسفنج روی لکه بمالید تا پک شود.

7)  پاک کردن لکه شکلات از روی فرش؛   

اگر شکلات کاکائویی روی فرش ریخت ابتدا باقاشق از روی فرش بردارید وسپس محلول وایتکس یک قاشق ویک لیوان سرکه سفید وسه لیوان اب وکمی هم شامپو را قراهم کرده وروی فرش بکشید.

8)پاک کردن لکه سس سفید از روی فرش ؛

ابتدا اضافی سس را از روی فرش بردارید سپس به وسیله یک پارچه تمیز نمدار ان را از روی فرش بردارید سپس با یک پارچه ی تمیز  نمدار ان را از روی فرش پاک کنید .برای اینکه رنگ سس از روی فرش از بین برود تکه ای لیموترش را روی فرش گذاشته ویا روی لک فرش بمالید .سپس مقداری اب را روی فرش اسپری کرده وبه ارامی روی فرش ویا قسمت لک شده ضربه بزنید تا لکه از بین برود.

برای اگاهی درمورد روشهای پا کردن لکه های بیشتری به قسمت سوالات متداول سایت مراجعه کنید.

اگر بر روی فرش لکه افتاده باشد به روشهای گفته شده فرش تمیز میشود اما در صورتی که تمام فرش کثیف شده باشد دیگربا این روش جواب نمیگیرد. الان زمان  ان شده است که به شستشوی فرش بپردازید.

 

اما تابه اینجا روشهای بعد از اینکه لکه روی فرش افتاد را بررسی کردیم ودر مرحله اخر به این نتیجه رسیدیم که درنهایت اگر فرش تمیز نشد ان را میشوریم.

اما از اینجای مقاله به بعد میخواهیم روشهای پیشگیری از کثیف شدن فرش را بیان کنم.

1)از روفرشی استفاده کنید.

استفاده از روفرشی یکی  دیگر از روشهای نو نگه داشتن فرش محسوب میشود. در محلهایی که رفت وامد زیاد است یا احتمال اینکه خوراکی روی فرش بریزد زیاد است بهتر است از روفرشی استفاده کنید.

2)با کفش روی فرش نروید.

یکی از عواملی  که باعث میشود زیبایی فرش از بین برود وفرش کهنه به نظر بیاید با کفش روی فرش راه رفتن است. گرد وخاکی که روی فرش مینشیند با کفش به خورد فرش میرود. در نتیجه صدمه دیدن فرش واز دست رفتن زیبایی ان میشود.

3)استفاده از جوش شیرین نوشدن وبوی خوب فرش

اگر تمایل فرش خانه تان مثل روز اول نو تمیز بماند وبوی خوبی از ان استشمام شود قبل از کشیدن جارو برقی  ابتدا کمی جوش شیرین روی فرش بریزید وسپس فرش را جاروبکشید.

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی