محافظت از ریشه فرش

 محافظت ازریشه فرش

گاهی اوقات که وقتی فرش ماشینی دچار پوسیدگی می شود یا به مرور زمان ریشه های فرش به راحتی از فرش جدا میشوند ودرفضای خانه پخش میشود ،حال به فکر فرو می رویم که چرا فرش اینگونه شد؟(در تمامی انواع فرشها اعم از فرش ماشینی 1000شانه یا فرش ماشینی 1200شانه ممکن است این مشکل وجود داشته باشد.) شاید بهتر باشد بیشتر تامل کنیم تا بفهمیم مشکل از کجاست.یکی از موارد که در از بین رفتن ریشه فرش میتواند نقش داشته باشد ،شستشوی فرش است که اگر این کار به درستی صورت نگیرد ،ریشه فرش دچار پوسیدگی میشود. سبب میشود که باکمی تامل کردن در میابیم که ریشه فرش به راحتی از بین رفته وسبب شده که خود فرش نیز دچار پوسیدگی شود.حال اگر به مرحله پوسیدگی رسیده بود وفرش پوسیده بود یک راه حل مناسب ان است که فرش را تحویل رفوگری دهیم .اما برای پیشگیری از پوسیدگی فرش میتوان راهکار محافظت از ریشه فرش را عنوان کرد.

ریشه فرش یکی از مهمترین بخش های فرش است که به نوبه خود در استحکام وبقای فرش نقش دارد. ریشه فرش در واقع پایان فرش است که چون از جنس پنبه است به شکل نخ های سفید یا طلایی است یا در محدوده رنگ طلایی قرار دارد. ریشه ها شکل های مختلفی دارند از مشهورینشان میتوانیم به ریشه های ساده، ریشه های گره دار ،ریشه های توری وزنجیری اشاره کنیم .اما مهم نیست  که ریشه چه طرحی باشد و چه سبکی باشد مهم این است که حتما باید از ریشه فرش محافظت کرد. به نظرتان چه دلالیل ومسائلی وجوددارد که بایداز ریشه محافظت شود؟

1)اگر از محافظ ریشه فرش استفاده کنیم کمتر فرش کثیف میشود.

2)از پوسیدگی ریشه فرش جلوگیری میشود. انچه این بین حاصل میشود این است پوسیدگی ریشه فرش از بین رفتن فرش را به دنبال خواهد داشت پس با محافظت از ریشه فرش مدت بیشتری عمر فرش را زیاد کنید.

3)محافظ ریشه از کنده شدن ریشه ها جلوگیری میکند.

4)اگر ریشه فرش خراب باشد قیمت فرش پایین میاد.

5)مرتب نگداشتن ریشه فرش معلول نگهداری مناسب از ریشه فرش

 است.

6)محافظت از ریشه فرش از صدمه دیدن قسمت های دیگر فرش نیز جلوگیری میکند.

تاکون فکر کرده اید که چطور ریشه فرش پوسیده می شود؟

سطح فرش فرش زمانی که خیس میشود به دلیل خاصیت مویینگی که دارد اب به سمت ریشه حرکت میکند تا از طریق ریشه فرش که تار تار است تبخیر شود پس اگر میخواهیم فرش نپوسد  معلول این است که ریشه نپوسد  ریشه هم درصورتی نمی پوسد که ابی که درون ان نفوذ کرده تبخیر شود.

اما موردی رایج است این است که از چسب های پهن جهت محافظت از ریشه فرش استفاده میکنند. اما کار غلطی است. یکی از دلایلی که نشان از غلط بودن این کار دارد این است که باکندن چسب ریشه های فرش نیز کنده میشود یا حتی زمانی که می خواهید فرش را بشویید چه خودتان در منزل بشورید چه به قالیشویی ها تحویل دهید جای چسب میماند.

نکته ی دیگری  که مهم است این است که چسب بعد از مدتی چسبش تمام میشود هر چند وقت یکبار باید حتما تعویض شود. به دلیل مواد شیمیای که دراین چسب ها وجود دارد به مرور زمان فرش را خراب میکد.

 

دو روش وجود دارد تا از ریشه های فرش مراقبت کنیم .

 

روش اول

گره زدن ریشه؛این راه محافظت باید همان اول که فرش را خریدید باید این کار را انجام دهید مزیت این روش این است که از اسیب دیدن ریشه ها جلوگیری میشود وهمچنین از وارفتگی ریشه ها نیز جلوگیری میشود. مزیت دیگر این روش این است که هنگام جارو زدن ریشه ها از بین نمیرود وپاره نمیشود.

 

روش دوم

 استفاده از کاور ریشه فرش ،روش دوم است. استفاده از کاور برای ریشه فرش از روش قبلی بهتر است زیرا ریشه به طور کامل محافظت میشود. در این روش ریشه فرش بر روی لبه های فرش محکم  میشود .در نتیجه از کثیفی فرش جلوگیری میشود. درصورتی که فرش جایی پهن شود که پر رفت وآمد باشد ریشه فرش  با استفاده از محافظ فرش محافظت میشود ودیگرکنده نمیشود.به دلیل اینکه هوا به راحتی عبور میکند وبه ریشه فرش میرسد ،ریشه فرش دچار پوسیدگی نخواهد شد. نکته ای حائز اهمیت است این است که هر چند وقت یکبار کاور ریشه را تعویض کنید.  همه ویژگی هایی که یک محافظ خوب نیاز دارد تا ریشه فرش را حفظ کند میتوان در کاور فرش یافت .کاور ریشه از ریشه ها محاظت میکند ،عمر ریشه ها زیاد میشود ونتیجه ای که حاصل میشود این است که عمر فرش نیز زیاد میشود. همچنین نظم ریشه ها را حفظ میکند. به دلیل اینکه روی لبه فرش محکم میشود از کثیف شدن فرش جلوگیری میکند. قیمت این کاور نیز ارزان است و در فروشگاه های مرتبط وقالیشویی ها می توانید تهیه کنید.

 

انواع کاور

-کاور پلاستیکی

-کاور توری

-کاور پارچه ای

 

کاور پارچه ای

 منظور از کاور پارچه ای همان لفافه دوزی زمان قدیم است. لفافه دوزی در واقع اینگونه است که ریشه های پایین وبالای فرش را درون پارچه ایی قرار میدهند وهمان پارچه را به دو روی فرش کوک میزنند این پارچه میتواند برزنت یا متقال باشد. در مناطقی که جاجیم بافی انجام میشود از لفافه دوزی استفاده میکنند. چون این پارچه ها مشبک هستند هوا از داخل ان به  راحتی عبور میکند .در این نوع کاور برای دوخت کاور مثلا6  متر حدود 5ساعت زمان لازم است. 

کاور توری

نام دیگر کاور توری ،کاور شیشه ای است . به اندازه قابل توجهی از ریشه فرش محافظت میکند. طریقه استفاده از این کاور اینگونه است که کاور با نوار باریک چسبی به لبه فرش میچسبد این چسب قوی نیست وبه فرش صدمه نمیزند.

کاور پلاستیکی

این نوع کاور ممکن است به فرش صدمه بزند پیشنهاد نمیکنم که از این کاور استفاده کنید .

نتیجه ای که حاصل میشود این است که کاور های توری و پارچه ای بهترین انتخاب برای محافظت از ریشه فرش هستند.

البته یک مدل کاور دیگر نیز هست،نامش کاور دکوراتیو است که مانند نوارهای توری عمل کرده ولی جنس آنها متفاوت است ورنگ های متنوعی دارد و هرکس سلیقه ای انتخاب میکند .از این نوع کاور ها برای گلیم بافت های رنگی استفاده میشود .

 عاملی دیگر به غیر از عوامل گفته شده وجود دارد که ریشه فرش از بین میرود.

شستوشوی زیاد فرش همین عامل است که در موردش گفتم.  اگربرای شستن ریشه فرش از مواد شوینده قوی استفاده کنیم .خیلی زود ریشه ها استحکام خود را ازدست میدهد راهکاری برای این منظور وجود دارد این است که از فرش هایی با رنگ تیره استفاده کنیم تا کمتر نیاز به شستشو باشد. یکی از روشهای متوسط نه خوب ،این است که ریشه فرش را روبه زیر فرش تا بزنیم.

کلام آخر این است برای اینکه فرش منزلتان عمر بیشتری کند وبتوانید سالیان دراز از آن استفاده کنید پس تلاش کنید، تنها کاری که شما لازم است انجام دهید مراقبت از ریشه فرش است.

 

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی