خرید فرش آگاهانه

نکات قابل توجه هنگام خرید فرش

برای اینکه بتوانید راحت و آزادانه در بازار و فروشگاه‌های معتبر فرش بگردید و فرش مورد نظر و طبق سلیقه‌ی خود را بیابید، بهتر است زمانی اقدام به خرید فرش کنید که بازار خلوت بوده و وقت کافی دراختیار داشته باشید، تا اینکه بتوانید فرش مورد پسند خود را با کمک فروشنده و راهنمایی آنان خریداری کنید.

نظر فروشنده را بپرسید اما به طور مطلق و چشم بسته حرف او را قبول نکنید. و سعی کنید با آگاهی و صبر و حوصله، دقت کرده و فرش با کیفیت مد نظر خود را تهیه کنید. در هنگام خرید بدون رودربایستی این کار را بکنید و هنگام خرید فرش از فروشنده بخواهید که فرش‌ها را برای تان برگ زده و از میان فرش های موجود فرش مورد نظر خودتان را انتخاب کنید . 

طرح و اندازه فاکتوری که در خرید فرش موثر است . در خرید فرش دستباف ممکن است نسبت به مرکز فرش، دو طرف اختلاف چند سانتی متری داشته باشد که قابل چشم پوشی است، و در هنگام بافت به وسیله‌ی انسان پیش می‌آید. و به خاطر کار دست بودن این اثر هنری می‌توان از این نقص چشم پوشی کرد. اما در هنگام خرید فرش ماشینی، باید به این نقایص توجه کرد و به خاطر اینکه، فرش ماشینی به وسیله‌ی ماشین آلات دقیق صنعتی بافته می‌شود نباید در نقشه و ابعاد آن کوچکترین مشکل و اختلافی مشاهده گردد. به همین دلیل باید دقت کنید در نور مناسب، به بررسی رنگ و طرح و طرز بافت فرش بپردازید تا اگر مشکلی دارد آن را بفهمید و قبل از خرید فرش، تمام جوانب را بررسی کنید.

مشاهده رنگ در نور طبیعی هنگام خرید فرش

رنگ فرش باید یکنواخت باشد و دورنگی و اختلاف رنگ در سراسر آن دیده نشود. نکته‌ی دیگری که در هنگام خرید فرش باید به دقت به تشخیص آن بپردازید این است که رنگ سر پرز و نخ خاب با رنگ انتهای نخ‌ها یکسان باشد و تفاوت آن چنانی نداشته باشد.

با مالیدن یک پارچه مرطوب ،بر روی فرش میتوانید متوجه شوید که رنگ فرش تزریقی است و جوهری یا اینکه به طور اصولی فرش و نخ‌ها رنگ شده‌اند و رنگ‌ها در فرش تثبیت گشته‌اند .

کیفیت نخ فرش

در هنگام خرید فرش باید فرش را از نظر کیفیت جنس آن نیز مورد بررسی قرار داد. پرز باید بادوام و درخشان باشد و هم چنین پرز باید انعطاف پذیر باشد. فرش‌های با پرز نرم دوام و کیفیت‌شان نسبت به پرز‌های ضخیم کمتر است و گرد و غبار را بیشتر به داخل خود جذب می‌کنند و در مقایسه با فرش های با پرز ضخیم دیرتر و سخت تر تمیز می‌شوند .

بررسی پشت فرش

اصلی‌ترین جایی در فرش که می‌توان بررسی کرد که این فرش با چه کیفیتی بافته شده است، پشت فرش است که مشخص می‌کند، تعداد گره ها، نحوه تراکم و کوبیدگی پودهای آنها با چه ظرافت و دقت و تمیزی بافته شده است؟ بعضی از نکات فنی ،در رویه فرش قابل تشخیص نیست، باید از پشت فرش مورد بررسی و مشاهده قرار گیرد؛ مثلا شانه و تراکم آن که با شمردن تعداد گره‌های به کار رفته در یک سانت فرش می‌توان با بستن تناسب، به میزان واقعی تعداد آن در راستای یک متر فرش رسید.

در این شمارش باید دقت کنید زیرا اگر یک گره یا دوگره را کمتر بشمارید در ضرب نهایی و در یک متر آن این اختلاف ناچیز به مقدار فاحشی خواهد رسید و ممکن خواهد بود در شمارش‌تان دچار اشتباه شوید. چه زمانی که گره‌ها را بیشتر از انچه هست بشمارید، چه آن زمان که گره‌ها را کمتر از آنچه هست شمارش نمایید. هنگام خرید فرش دقت و کمی آگاهی لازم است.

هنگام خرید فرش از جاهای معتبر خرید کنید 

پشت فرش را که مشاهده کنید دل فرش و آن چه که در آن نهقته شده است عیان خواهد شد. اگر فرش بافت ناجور داشته باشد مشخص می‌شود. اگر فرشی رفو شده باشد شما به راحتی از پشت فرش، تشخیص می‌دهید؛ زیرا نسبت به سایر نقاط فرش متفاوت است و قسمت‌های رفو شده‌ی فرش ریزتر و محکم‌تر از سایر نقاط است. و علائم سوزن خوردگی در آن قابل مشاهده است .

و یکی دیگر از مشکلات فرش پوسیدگی آن است. با تا کردن فرش اگر جایی از آن مشکوک به پوسیدگی باشد، صدای شکستگی خواهد داد. ارتفاع پرزها معیار ظرافت و دقت در بافت فرش نیست؛ بلکه چیزی که مهم است این است که وقتی روی فرش دست می‌کشید فرش در جاهای مختلف آن دارای یکسانی ارتفاع باشد و اختلاف ارتفاع نداشته باشد و اثری از موج در آن نباشد.

ضمانت نامه فرش نیز مهم است

مکان خرید فرش نیز مهم است، بهتر است اگر قیمت بالاتری نیز پرداخت می‌کنید برای خرید فرش منزلتان از فروشگاه‌های معتبر و دارای نام، انجام دهید تا اینکه از فروشگاه‌های غیر معتبر و سیار خریداری کنید. برای مطمئن بودن از خرید فرش، بهتر است که  حتما ورقه‌ی خرید که حاوی تمام مشخصات فرش است را از فروشنده دریافت کنید و ضمانت نامه‌ی فرش را از محل خرید فرش دریافت کنید.

این مدارک در هنگام خرید فرش و سرقت یا خرابی و عدم کیفیت فرش به کار می‌آید و شما می‌توانید شکایت خود را به فروشنده و یا جایی دیگر ارائه دهید و اگر کیفیت فرش مطابقآن چه که در برچسب آن قید شده نباشد، باعث می‌شود که شما بتوانید اقدام به تعویض فرش خود نمایید.

هنگام خرید فرش به دکوراسیون و رنگ و تناسب رنگی وسایل منزل‌تان نیز دقت کنید. اصول دکوراسیون به شما کمک می‌کند که با خرید فرش مناسب و متناسب با سایر وسایل خود خریداری کرده و از نتیجه‌ی این خرید در منزل خود لذت ببرید. مثلا باید در انتخاب رنگ و طرح و جنس فرش برای محل‌ها و کاربری‌های مختلف دقت کنید. مثلا فرش‌های ابریشمی را نباید در جاهای پر رفت و آمد پهن کرد و یا رنگ‌های روشن را باید در اتاق پذیرایی به کار برد نه در اتاق نشیمن. علاوه بر این‌ها باید در خرید فرش به سبک دکوراسیون نیز دقت کرد .

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

رنگرزی
شنبه 06 بهمن 1397

رنگرزی

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی