شستشوی فرش وعلت زردی ریشه فرش

شستشوی فرش وعلت زردی ریشه فرش
این روزها که به تدریج به عید نزدیک میشویم وخانم های عزیز در تلاش هستندکه بتوانند تا عید نوروز تمام کارهای خانه را به اتمام برسانند. در این  بین دغدغه ی فرش  چه خرید وچه شستشو برای خانم ها وجود دارد. هرکدام از این دغدغه ها به نوبه خود جای تامل دارد هرچند که منشا  هردو فرش باشد.اگر به سراغ خرید فرش برود خود زمان زیادی از او میگیرد تفاوتی ندارد که فرش ماشینی 1200شانه بخواهد بخرد یا بشوید یا 700شانه مهم ان است که چه خواهد بخرد وچه بخواهد بشوید بهترین زمان ان زمانی است که هنوز به پایان سال نزدیک نشده است .مقاله هایی در رابطه با خرید مستقیم فرش از کارخانه و همچنین فرش مناسب منزلتان چیست نوشته شده که پیشنهاد نویسنده براین است که مقالات مذکور را مطالعه کنندوتلاش نویسنده براین است که در راستای خرید بهترین فرش در کوتاهترین زمان ،  شما خواننده گرامی را یاری کند. اما مقوله دوم که شستشو فرش است ،مقوله ای بسیار مهم است که  به طور کامل به شرح ان خواهیم پرداخت. اما قبل از این مقوله مهم کمی در مورد این صحبت میکنیم که  چرا تمیز بودن فرش اهیمت دارد؟ سلامتی افراد خانواده  در گرو تمیز نگهداشتن فرش ها ی منزل است.فرشهای کثیف عامل برخی بیماری ها از جمله آسم ،اگزما  وآلرژی هستند .کافی است کمی روی فرش راه بروید تا عوامل بیماری زا به حرکت بیفتند و در پیرامون پخش شوند. برای اینکه سلامتی خانواده امری مهم است وتوجه به آن نیزحائز اهمیت است  پس لازم است برنامه ریزی جهت تمیز کردن فرش  صورت بگیرد .فرش ها نوعی فیلتر در منزل محسوب میشود .با نظافت فرشها علاوه بر سلامتی  از هوای تمیز  وتنفس خوب برخوردار شوید.نقش مهم فرش در زمستان هنگامی که جریان هوا  وجود ندارد، پدیدار میشود.

شستشوی فرش

شسشوی فرش خود به دو دسته ی سنتی وصنعتی تقسیم بندی میشود که برخی در خانه وبه صورت سنتی فرش شستن را بهتر از قالیشویی ها میدانند اما دوست گرامی که اینگونه فکر میکنی معایب این روش را نیز  در نظر بگیر.  یکی از معایبی که بعد به طور کامل به شرح آن خواهیم پرداخت این است که زردی ریشه را در پی دارد، اینگونه که آب در ریشه ها میماند وتمام کثیفی ها از سطح فرش به قسمت ریشه ها می رود ودر انجا میماند اگر خوب خشک شود باعث زردشدن ریشه فرش میشود واگر مرطوب بماند فرش را میپوساند.حتی برخی از شامپو فرش ها نیز مناسب نیستند.

نکات نگهداری فرش منزل

1)در فضاهای مرطوب ودر فضاهایی که نورمستقیم خورشید وجود دارد فرش پهن نکنید. درصورتی که فرش را جلوی نور مستقیم پهن کردید پرده ای ضخیم پنجره را بپوشانید تا نور به فرش نرسد تا از آسیب رسیدن به فرش  جلوگیری شود.

 2)سطوح زیر فرش مثلا سرامیک  کف را  با مواد شوینده اسیدی یا مواد شوینده ای که خاصیت قلیای دارند تمیز نکنید .اثر خودرا بر بافت فرش میگذارد.

3)اجسام داغ بر روی فرش نگذارید بافت فرش دچار ناهمواری میشود.

مراحل شستشوی فرش درمنزل

1)ابتدا فرش را جاروبرقی میکشیم تا تمام خاک وغبار آن گرفته شود اگر این خاک وگردوغبار باقی بماند فرش شفافیت خود را ازدست میدهد. همچنین در این مرحله لکه هایی که تازه بر روی فرش ایجاد شده است را نیز پاک کنید .

2)برای درست کردن محلول شستشو حتما از آب ولرم استفاده کنید آب داغ  بافت فرش را ازبین میبرد .

3)حال نوبت به شامپو فرش میرسد . شامپوفرش را بابرس نرم  بر روی فرش بکشید. بهترین شامپو فرش شامپو فرشی است که خاصیت اسیدی پایینی داشته باشد. صابون لباسشویی و شامپو هایی که کمی قلیایی هستند نیز برای این کارمناسب هستند. اگر شامپو فرش نداشتید اشکال ندارد کافی است  ترکیب 2  ق چ نمک +1ق چ مایع+1لیتر آب شامپو فرش خانگی تهیه کنید.

4)فرشهای که خیس نیستند ورطوبت آنها کم شده است  را کافی است در جایی که در نور مستقیم خورشید قرار ندارد ودرسایه آویزان شود. در کنار اینها اگر میخواهید فرشی که شسته نشده شفاف شود فقط کافی است که از تفاله چای ونمک استفاده کنید. ابتدا این مواد گفته شده را  روی فرش بریزید وسپس جاروبرقی بکشید. یک نکته دیگر که در زمینه نگهداری از فرش  مانده این است که  وسایل سنگین مثل پایه مبل یاغیره که روی فرش باقی میماند ،راهکاربر طرف کردن این نقیضه این است که یک تکه یخ  روی محل مورد نظر بگذارید  وسپس با دستمال خشک رطوبت فرش را بگیرید.

حال این سوال مطرح میشود که شستشوی ماشینی بهتر است یا شستشوی خانگی ؟؟

پاسخ این سوال بسته به عقیده ونظر خودتان دارد اما انچه لاز م است تا گفته شود تا با فرایند کار شستشوی ماشینی  آشنا شوید  را دراین جا مطرح میکنیم. نمی توان گفت که کدام روش بهتر است ،اما در روش شستشوی فرش با ماشین به نظر فرش را تمیز تر میکند اما فرش های سنتی یا دستبافت را بهتر است که به صورت دستی شسته شود.برخی از قالیشویی ها از ماده ای به نام آب  ژاول یا مواد اسیدی سفید کننده برای براقیت سطح فرش استفاده میکنند که این مواد باعث از بین رفتن تار وپود فرش وکاهش عمر فرش را در پی خواهد داشت. اما برخی از قالیشویی ها نیز از تاید های مخصوص قالیشیویی استفاده میکنند  که این خود میتواند جزء مزیت های  قالیشویی ماشینی میباشد. از همه اینها مهمتر وجود دارد که دستگاه آبگیر فرش است که از زرد شدن ریشه های فرش جلوگیری کند فرش بعد از شستشو بوی بدی نمی دهد. حتی زمینه فرش نیز کدر نیست. آبگیر ها در واقع دیگ های بزرگی هستندکه با چرخش سریع حرکت میکنند و با استفادهاز قانون گریز از مرکز  کلیه آب فرش از بافت فرش خارج میشود.  از معایب دیگ های خشک کن یا آبگیر قالیشویی  می توان به احتمال پاره شدن فرش های پوسیده یا قدیمی،احتمال رنگ دهی وجابه جایی رنگ برخی  قسمت های فرش وجود دارد.اما به دلایل گفته نباید قالی به قالیشویی ها تحویل داد ؟معایب این دیگ های خشک  کن را رفع شده است. مثلا فرش هایی که احتمال پاره شدن میرود از طریق آویزان کردن به شیوه سنتی فرش را خشک میکنند. حتی فرش هایی که پوسیدگی خفیف دارند در دور چرخش کم قرار میدهند وهمچنین برای رفع مشکل رنگ پس دادن ابتدا تثبیت کننده رنگ روی فرش میریزند. وسپس  فرش شسته میشودالبته در برخی قالیشویی ها با این دقت گفته شده امور انجام میشود. موضوع بعدی که مهم است این است که  برخی گمان میکنند که شستشوی فرش فصل خاصی دارد .اینگونه نیست زمان خاصی ندارد اما در برخی زمانها فرش هابهتر شسته می شود. سپردن فرش های منزلتان به قالیشویی ها در نزدیک بهار کار  غلطی ست زیرا در این ایام به دلیل اینکه قالیشویی ها  تراکم کاری بالایی  دارند  به همین  دلیل بازده کار پایین میاید وفرش ها به خوبی شسته نمیشوند. زمان خاص مد نظر نیست ولی سعی کنید در زمان غیر از نزدیک عید به قالیشوی ها مراجعه کنید.  تنها برای فرش های دست بافت میتوان زمان تعیین کرد ان هم 6 ماه اول سال است. اما برای شستن فرش  ماشینی زمان خاصی مطرح نیست.حال مفصلا میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چه دلیلی برای زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو وجود دارد.

دلایل زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو

1)استفاده از شوینده های نامناسب

2) جاروکشی قبل از شستشو انجام نشده  است.

3)آب حاصل از شستشو فرش به طور کامل از فرش خارج نشده ،پهن شده است. اصلی ترین دلیل زردی ریشه فرش همین مورد است.

راهکاری وجود دارد تا این زردی فرش از بین برود. راهکار برای زردی خودفرش این است که  از شوینده با خاصیت پایین اسیدی استفاده کنید. آب سرد به پاکیزگی فرش کمکی نمیکند. یک ابر اسفنجی  آغشته به شامپو فرش را بر روی قسمت زرد فرش میکشیم ودر مرحله بعد  برای خشک کردن فرش  آن را در فضای باز قرار دهید.

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی