پرزدهی فرشهای ماشینی

پرزدهی فرشهای ماشینی

در این مقاله به توصیف اینکه چر افرشهای ماشینی پرز دهی دارند ؟ سوالاتی از این قبیل میپردازیم.پرزدهی فرش  ماشینی از جمله دغدغه هایی است که با رعایت برخی نکات میتوان ان را رفع کرد. به با ور برخی افراد بهترین فرش ماشینی ، فرشی است که پرزدهی نداشته باشید و همچنین مو را به خود جذب نکند. (نحوه جمع کردن مو از روی فرش )تمامی انواع فرش ماشینی اعم از فرش ماشینی 1200شانه ، فرش ماشینی 1000شانه ،فرش ماشینی 700شانه همه پرز دهی دارند. تنهاعواملی که در خلل متن گفته شده سبب شده است که فرش ماشینی پرزدهی داشته باشد .

پرز دهی فرشهای ماشینی در انواع فرشهای ماشینی متفاوت است وبه عوامل مختلفی بستگی دارد.قبل از اینکه وارد این مبحث شویم این نکته را لازم دیدم تا بگویم که اگر فرش پرز دهی نداشته باشد نگران کننده است .اگر فرش پرز نداشت بدانید که به جای نخ دران از پلاستیک استفاده شده است که با گذشت زمان نرمی ولطافت خود را از دست میدهد. برخی در هنگام خرید به دلایل مختلف ازجمله پرز دهی فرش ماشینی بر سر انتخاب فرش ماشینی یا فانتزی میمانند.

عوامل پرزدهی فرش ماشینی

1)جنس الیاف

جنس الیاف در پرزدهی فرشهای ماشینی موثر است. فرشهایی که جنس الیاف آکریلیک یا آکریلیک هیت ست شده دارند پرزدهی کمتری نسبت به جنس پلی استر دارند.

2)در مرحله اماده کردن الیاف اگر مقدار آب و روغن استفاده شده کافی نباشد .

برای اینکه مطلب قشنگ جابیافتد مطلب را کامل توضیح میدهم.

هنگامی که نخ ها به شکل الیاف خام اورده میشوند الیاف بلندی هستند که معمولارشته رشته هستند وپیچیده نشده است. این رشته ها را درون یک ظرف قیف مانند ریخته میشود .سپس روغن زده و ماشینی حلاجی انها را به صورت طناب های بلند وسست میریسند. به این الیاف فیتیله میگویند.سپس فیتیله ها را فشرده،کشیده وبه نخ های واحد ی تبدیل میکنند.این نخ ها به دور قرقره ها پیچیده میشوند .الیاف خامی که تک لایه بوده اند به یکیدیگر پیچیده میشوند وبه تارهای ضخیم مناسب برای بافت تبدیل میشوند. این نخها به وسیله بخارحجیم میشوند وبعد از ان تحت حرارت 135-140درجه قرار میگیرند. سپس این نخ ها سرد میشوند به دور لوله پیچیده میشوند وبه دستگاه بافندگی انتقال می دهند.با توجه به مطالب گفته شده اگر روغن یا اب به اندازه کافی نباشد پرز دهی فرش زیاد میشود.

3)تنظیم دستگاه های ریسندگی نیز در پرز دهی فرش موثر است.

4)در مرحله آهار ؛برای حفظ خواب فرش از آهار استفاده میشود .بعضی ازالیاف به علت بلندی که نسبت به سایر الیاف دارند توسط آهار مهارنمیشوند.

5)شانه وتراکم

در فرشهایی که شانه وتراکم پایین دارند پرزدهی بیشتری دارند. در واقع رابطه معکوس بین شانه وتراکم با میزان پرزدهی فرش است. به این معنا که فرشهای 1200شانه از سایر فرشها پرزدهی کمتری دارد.

6)پاخوری زیاد فرش سبب میشود که فرش پرزدهی بیشتری داشته باشد.

7)تفاوت بین دستگاههای  بافت؛

7-1)ماشین های جدید سیستم مکش ودمش دارند .

7-2)حرکت آرام ونرم دفتین که این حرکت در ماشینهای جدید با استفاده از سیلندر وپیستون است.

7-3)استفاده از چله دوطبقه

7-4)تفاوت در جنس هارنیش

7-5)تفاوت در بوبین پیچی ها

ماشین های جدید پرزدهی فرش را به دلیل تفاوت های گفته شده کاهش داده اند.

چگونه پرزهای فرش را ازبین ببریم؟

راهکار اول:

برای ازبین بردن پرزهای فرش میتوانید از شانه فرش استفاده کنید .به این صورت که در جهت خواب فرش شانه را روی فرش بکشید. تا به این طریق پرز بیشتری از بین برود.

راهکار دوم:

از جمله روشهای کاهش پرزدهی فرش استفاده از فوم نگهدارنده فرش است. در مقابل کثیفی ها فرش را حفظ میکند. با جذب فشار پا میزان پاخوردگی فرش را کاهش میدهد.

راهکار سوم:

استفاده از شامپوفرش برای ازبین بردن پرز فرش

به منظور جلوگیری از پرز فرش بهتر است به محض خرید ان را باشامپو فرش شستشو دهید.از پارچه توری مخلوط آب وشامپو را روی فرش بکشید.دقت کنید گکه فرش نباید زیاد خیس شود.

راهکار چهارم:

از چسب های کاغذی استفاده کنید.

ابتدا این چسب ها را روی فرش بچسبانید وسپس ارام از روی فرش بکشید. این روز روش چندان خوب وکارایی نیست.

راهکار پنجم:

از بهترین روشهایی که جواب میدهد جاروکشیدن است .اگر ازجارو برقی برای گرفتن پرز فرش استفاده میکنید ان را درسرعت کم تنظیم کنید وودر جهت خواب فرش روی فرش جاروبکشید .اگر از جاروهای دستی استفاده میکنید برای اینکه پرزفرش را بیشتر بگیرد بهتر است جارو را کمی نم کنید وروی فرش بکشید تا پرز بیشتری را جذب کند.این راهکار در طی مدت حدود یک ماه موثر واقع خواهد شد.

راهکار ششم:

از فرچه استفاده کنید.فرچه را کمی مرطوب کرده ودر راستای خواب فرش بکشید. نه به بافت فرش اسیب میزند ونه سبب میشود که پرز بیشتری از فرش خارج شود.

راهکار هفتم:

دستمال مرطوب هم میتواند بک راه حل برای این مشکل باشد. دستمال تمیزی را مرطوب میکنید وسپس در جهت خواب فرش روی فرش بکشید.

راهکار هشتم:
دستگاههای پرز گیر:

این دستگاهها در زمان سریع پرز فرش را از بین میبرند.

راهکارنهم:

استفاده از کیسه هایی که در حمام استفاده میشود.

روند کار به این شکل است که شما باتهیه کیسه حمام ان را خیس میکنید ودر جهت خواب فرش روی فرش میکشید.برای اینکه اینکار جواب بدهد باید چند بار در روز این کار را انجام دهید.

راهکاردهم:

غلتک چسبان یکی از راهکارهای کاهش پرزدهی فرش است. نحوه کار این غلتک ها به این صورت است که از بالا به پایین حرکت میکند وتمام پرز های فرش به چسب میچسبد. برخی از این غلتک ها قابل تعویض هستند وبرخی قابل شستشو.

راهکار یازدهم

استفاده از یک مخلوط (مخلوط سرکه وخاک اره)

اگر فرش را بااین مخلوط پاک کرید تا پرز فرش گرفته شود شاهد درخشندگی فرش خواهید بود. این کار اینگونه انجام میشود که این مخلوط را روی برس میکشید وان را روی فرش بمالید سپس چند ساعتی صب کنید تا خشک شود. وبعد با جاروبرقی سطح فرش را جارو بکشید.

چرا فرشهایی که رنگ روشنی دارند نسبت به فرشهای رنگ تیره پرزدهی کمتری دارند؟

الیاف در حمام رنگ،رنگ میشوند.(رنگرزی) الیافی که قرار است رنگ روشن بگیرند زودتر رنگ میشود و از دندانه ومواد شیمیایی کمتری برای رنگ کردن ان استفاده میشود. اما الیافی که باید رنگ تیره بگیرند باید بیشتر درحمام رنگ باقی بمانند واز مقدار بیشتری از دندانه  برای انها استفاده میشود.زیرا دندانه ها برای پایداری رنگ الیاف استفاده میشود. همین ماندن بیشتر الیاف در حمام رنگ وغوطه ور بودن در موادشیمیایی سبب میشود که الیاف نازکتر وشکننده تر شوند. این شکنندگی باز میشود که پرز هایی از الیاف خارج شود با رفت وامد روی ان از فرش خارج شود.

خلاصه کلام

نکات زیر را جدی بگیرید.

1)در هنگام خرید حتما از فرشهای اکریلیک هیت ست شده خرید کنید تا پرزدهی کمتری داشته باشد. چون در این نوع الیاف ،الیاف آکریلیک تحت بخار قرار میگیرند وسبب میشود که پرزدهی فرش کاهش بیابد.البته پرزدهی فرش آکریلیک تا سه هفته کاملا طبیعی است .اگر نباشد باید به جنس ان شک کرد.

2)در هنگام خرید از فرشهای رنگ روشن خرید کنید تا درخانه با مشکلات پرزدهی فرش کمتر روبه رو باشید.

3)اگر برایتان مقدور است در درجه اول فرش 1200شانه یا 1000شانه بخرید چون پرزدهی کمتر در کنار کیفیت وزیبایی دارند. فرشهایی که تراکم بالادارند در کنار پرزدهی کم، ظرافت زیادی دارد.

4)تنها از شامپو فرش برای کاهش پرزدهی استفاده کنید واز موادشوینده برای پرزگیری فرش استفاده نکنید.

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی