مراحل آماده سازی و بافت و تکمیل فرش

مراحل آماده سازی وبافت وتکمیل فرش

همواره در تولید این شعار وجود دارد که یک ایده زمانی به محصول تبدیل میشود که استفاده از ماشین الات به روز وپیشرفته  تولید در کنار وسایل و مواد اولیه  ونیروی انسانی همراه باشد.پیمودن راه تولید نه تنها مستلزم وجود موارد گفته شده است بلکه در کنار انها تجربه وتخصص لازم باید وجود داشته باشد.

به طور نمونه فرش ماشینی 1200شانه که با این کیفیت تولید میشود یکی از دلایل این کیفیتش استفاده از دستگاه های به روز است. چون استفاده از دستگاه های قدیمی احتمال ایجاد عیوب فرش ماشینی وجود دارد. 

به صورت مختصر به توصیف مراحل میپردازیم :

-ریسندگی

-بافندگی

-تکمیل فرش که شامل پرداخت فرش وبررسی وتعمیر عیوب فرش میشود.

طی مراحل بالا که به صورت مفصل در متن به ان پرداخته ایم فرش از الیاف تهیه میشود وبه دست مشتریان میرسد.

نظام مشتری داری براین پایه استوار است که مشتری باید از کیفیت فرش رضایت داشته باشد بنابراین براین اساس سعی برای داریم تا فرش با کیفیت به مشتری هدیه بدهیم.

زمانی که نگاه به فرش ماشینی میکنیم نمیدانیم که چقدر زحمت برای این فرش زیر پایم کشیده شده است.کارگران زحمت کشی که بافت فرش شغل ومنبع درامدشان است این فرش ها را بادستگاه بافته اند.

در این مقاله به ذکر مراحل تولید فرش میپردازیم .

مراحلی که در تولید فرش بیشترین اهمیت را دارد ریسندگی ،بافندگی ،تکمیل فرش است.

ریسندگی

مرحله ابتدایی بافت فرش ریسندگی است .چرا که تازمانی که مواد اولیه تولید نشده باشد یا اینکه الیاف تولید شده از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد بافت فرش نیز به بهترین وجه صورت میگیرد.

هرنوع نخی با هر جنسی برای اینکه برای اینکه در فرش استفاده شود نیاز به ریسیده شدن دارد.

مزایای ریسیده شدن نخ

-دوام  الیاف بیشتر میشود. (استحکام نخ در برابر ضربه سنگین )

-حذف مواد زیاد در زمان ریسیده شدن

چرا نخ ها در شماره های مختلف ریسیده میشود  ؟

زیرا هرچه شماره نخ بالاتر باشد میزان تاب بیشتری به نخ میدهند و نخ ظریف تر میشود.

بنابراین در قیاس بین نخ شماره 15 ونخ شماره 10 میتوان گفت که نخ شماره 10 بافت درشت تری دارد. تابیدن نخ در بعضی موارد سبب میشود که فرش پرز ندهد یا همیشه پرز بدهد.برخی الیاف را مثل الیاف آکریلیک را هیت ست میکنند تا پرز دهی کمتری داشته باشد .

در بافت فرش از الیاف طبیعی گرفته تا مصنوعی استفاده میشود. الیاف طبیعی که در بافت فرش استفاده میشود ،پنبه وپشم وابریشم است والیاف مصنوعی که در بافت فرش از ان استفاده میشود پلی استر ،ویسکوز، پروپیلن واکریلیک است.

مرحله ی بعد از مرحله ریسندگی ،مرحله رنگرزی است.رنگ امیزی زیبایی که در فرشها میبنید مربوط به همین مرحله بافت فرش است.این رنگها که برای رنگ آمیزی الیاف از انها استفاده میشود میتوانند منشا طبیعی یا مصنوعی داشته باشند. رنگ های طبیعی نیز خود دومنشا حیوانی وگیاهی دارد. برای اشنایی کامل با رنگرزی مقاله مربوطه را مطالعه کنید. یکی از زیباترین مراحل اماده سازی برای بافت فرش همین مرحله رنگرزی است زیرا دنیای رنگها حرف های زیادی را در بر دارد.

در بافت فرش ممکن است حداقل 8وحداکثر 14رنگ استفاده میشود.که هر کدام طرحی از نقشه فرش را جان میبخشد.

 

بافندگی

 مراحل قبل که با موفقیت انجام شد وارد مرحله بافندگی میشویم .دریک فرش ماشینی 12متری مثلا به طور معمول در 82درصد ان را نخ خاب 12درصد ونخ پود 6درصد از ان را تشکیل میدهد.

 بافندگی عبارت است از گذراندن نخ خاب از بین الیاف تار وپود .نوع بافت فرش با پارچه متفاوت است.

اساس کار ماشینها ی بافت فرش این گونه است که تولید از دو دهانه انجام میشود که در اصطلاح به ان زیر و رو بافی میگویند . دو فرش دارای خاب مشترک توسط تیغه برش که همراه بافت در حال حرکت  است برش داده میشود واز هم تفکیک میشوند.  دستگاه های بافندگی که در بافت فرش ماشینی مورد استفاده قرار میگیرد  hcp، hci، schhonherrکه این دستگاه ها از کشور های آلمان وبلژیک وارد میشوند. شاید این دستگاه ها کارکرد متفاوتی دارند اما اساس وپایه کار انها یکی است.

تکمیل فرش

در این مرحله کناره های فرش پیچیده میشود ولور پیچ میزنند. این مرحله با هدف صاف ویکدست کردن کار وریشه زدن وزیگزاکی کردن اطراف فرش برای همرنگ شدن با زمینه از اهداف این قسمت است.

 

پرداخت فرش

در این مرحله قیمت های اضافی نخ های اضافی گرفته میشود. خاب کوتاه نیز ممکن است اتفاق افتاده باشد. در همین مرحله اهار زنی نیز صورت میگیرد .این اهار زنی در واقع هان چسب زدن پشت فرش است که مقاومت فرش افزایش یابد. بعد از مرحله اهارزنی فرش برای رول کردن ورفتن در کاور اماده میشود. در مرحله بعد کنترل کیفی کارخانه در صورتی که ان را تایید کند اماده فروش است.

این مرحله شامل سه بخش است :

-براشینگ (شامل برس زنی ،به همراه ضربه ومکش)

-شیرینگ(تراش سطح فرش به وسیله ی تیغه های ثابت وتیغه های سیلندر اسپیرال )

-پرزسوزی پشت فرش ماشینی

-برش طولی وعرضی فرش

-لبه دوزی و زیگزاگ دوزی

- کنترل کیفیت

-بسته بندی

در همین مرحله پرزهای اضافی سطح قالی گرفته میشود. در این صورت سطح قالی صاف ویکدست میشود. این عملیات باعث میشود که طرح ونقش جلوه زیباتر وشفاف تری به خود میگیرد. تکمیل فرش به دو صورت دستی وماشینی صورت میگیرد.

فرشهای ماشینی که حالت برجسته دارند تا اتمام مراحل بافت هیچ فرقی با فرش های غیر برجسته نمیکنند اما بعد از مرحله اخر در تکمیل فرش اینگونه فرشها در معرض دمای بالا قرار میگیرند وبرخی از الیاف انها دچار ذوب شدگی میشوند. الیافی که میسوزند سبب میشوند که سطح فرش در برخی نقاط پایین بیاید.

مرحله یافتن عیوب فرش ماشینی نیز زیر شاخه ای از همین مرحله محسوب میشود.کمی هم در مورد عیوب فرش ماشینی صحبت میکنیم برای اشنایی کامل با عیوب فرش ماشینی به مقاله مربوط به ان مراجعه کنید.

برخی از عیوب موجود در فرش ماشینی

-تاب خوردگی کنار فرش

-سوختگی در پشت فرش وتغییر رنگ ان

-ریزش آهار

-دوخت خراب ریشه یا زیگزاگ

کلام اخر

فرشهای ایرانی با زحمت زیاد تولید میشود ،بیاید محصولات داخلی را جایگزین محصولات وارداتی کنید. محصولات وارداتی به کیفیت فرش ایرانی نیستند.محصولاتی که از کشورهای دیگر وارد میشود از الیاف پلی استر ویسکوز یا ....هستند که ازکیفیت بالایی برخوردار نیستند.

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • سلام دستگاه های این فرشها تولید داخل هستند؟