جایگاه فرش در دکوراسیون

جایگاه فرش در دکوراسیون

وقتی صحبت از دکوراسیون میکنیم بیشتر سلیقه خانم ها در ترکیب رنگها و المانها و نحوه قرار دادن وسایل کنار همدیگر به ذهنمان میرسد. فرش(فرقی نمی کند دست بافت یا فرش ماشینی 1000شانه یا  فرش ماشینی1200شانه یا 700شانه ) ، مبل، پرده و ... المانهایی هستن که نحوه قرارگیری و رنگ و طرح و نقشه انها تاثیر بسزایی  در دکور دارند به حدی که میتوان گفت حتی خانه هایی با کف پوش و کاغذ دیواری باز اولین چیزی که به  چشم میخورد و دکور را تنظیم میکند نحوه قرار گیری رنگ و نقش فرش با مبل و پرده می باشد. در این مقاله قصد ما یاد دادن چیدمان و انتخاب طرح و رنگ مبل و پرده نیست بلکه میخواهیم جایگاه فرش را در دکوراسیون پیدا کنیم. وقتی نگاهی به تاریخ میکنیم و تاریخ را ورق میزینم میتوانیم مواردی را پیدا کنیم که تکنوژی توانسته مواردی را جایگزین موارد دیگر کند و صنعتی را از چرخه زندگی خارج کند.ولی تکنولوژی نتوانست باتمامی پارکتها ودیوارپوشها جایگزین مناسبی برای فرش پیداکنداز این رو به کمک صنعت فرش آمد تا جایی که توانست فرشها را با کیفیت بهتر ونقش های ارزنده تر تولید کند. این کیفیت به خانه ها امد وزنده بودن و زیبایی را در کوراسیون به رخ کشید.بهتر است در این خصوص به چند سوال جواب دهیم.چه طرحی برای فرش انتخاب کنیم؟

جلوه فرش کاشان با نکات طلایی دکوراسیون

چه رنگهایی را میتواند درکنار هم قرار داد؟

الفبای چیدمان

اصول و قوانینی در دکوراسیون وجود دارد که این قوانین بنیادی هرگز تغییر نمیکنند. زیرا پایه واساس کار را تشکیل میدهند.کاغذی بردارید وبایدها ونبایدهایی که در هر اتاق باید رعایت شود را بنویسید. برای تفهیم بیشتر مثال میزنیم. مثلا قصد دارید تا چیدمان اتاق فرزندتان را تغییر دهید. اوخود در نظر دارد که مثلا تخت خوابش کنار پنجره باشدویا موارد دیگر. در این موارد باید در نظر داشته باشید که نظر او مهم است زیرا اوست که میخواهد از این اتاق استفاده کند. علاوه بر قوانینی که در نظر میگیرد. این موضوع را هم باید درنظر بگیرید که هارمونی رنگها نیز رعایت شود.

پیدا کردن اشکالات دکوراسیون

اشکالات هر اتاق را پیدا کنید ؛منظور رنگ های نامناسب ،طرح های بی روح،نورپردازی نامناسب ،مکان نادرست وغیر عملی برای مطالعه و...

این اشکالات مطرح شده اشکالاتی هستند که به چشم میایند.

رنگهای خنثی روح ندارد.

رنگ های خنثی به تنهایی روحیه ندارند به همین دلیل روحیه وانرژی به محیط القا نمیکند. پس در انتخاب رنگ این دقت را داشته باشید که رنگهای خنثی را به تنهایی انتخاب نکنید حتما در کنارش از رنگهای تیره استفاده کنید.

انتخاب رنگ مبلمان وفضای خانه

رنگ های پررنگ شخصیت مبلمان واکسسورهای اتاق را مشخص میکنند وبه ظاهر پنجره ها جذابیت میدهند.از رنگهای غنی وعمیق برای دیوارها استفاده کنید. از رنگ به عنوان پیوندی بین اتاق های پذیرایی وناهارخوری استفاده کنید یا آن دو اتاقی که بهم ربط دارند را باهم هماهنگ کنید. لازم نیست رنگها یکی باشند یا طرح کاغذ دیواری یکجور باشد ولی یک رنگ اصلی در طرح شما باید در این دو اتاق متصل بهم وجود داشته باشد.

خرید مبلمان مناسب

خریدهایی مناسب خانواده انجام دهید. اسبابی مطابق با اندازه خانه بخرید. خانه ها واتاق های کوچک با مبلمانهای بزرگ ،مثل کمپ به نظر میرسند واتاق های بزرگ باید مبلمانی متناسب با اندازه شان داشته باشند. قبل از خرید وسیله ای نو ،اندازه محل را در نظر بگیرید.  

رنگ های پیوندی

از رنگ های پیوندی بین اتاق های پذیرایی وناهارخوری استفاده کنید. حتی میتوانید دو اتاقی که بهم ربط دارند را باهم هماهنگ کنید .یکی بودن رنگ ها جز ملزومات نیست .میتوانید ا ترکیب رنگها استفاده کنید. گاهی تضاد بین رنگ ها زیباترین ترکیب رنگها را به نمایش میگذارد. ولی میتوانید در اتاق هایی که چند رنگ استفاده کرده اید در این چند رنگ بین اتاق ها چند رنگ مشترک باشند.

خرید وسایل جدید

اگر چیدمان کامل شد وحال مشاهده کردید که جای برخی وسایل خالی است ،یا حتی بودن برخی وسایل منزلتان را زیباتر میکند. زمان خرید فرارسیده است.

سلیقه!!!!!

خریدهایی که با عجله انجام میشود وفرد زمان کافی برای انتخابش ندارد بعدا پشیمانی به همراه دارد. همین پشیمانی از فرد سلب آرامش میکند. سلیقه را دست کم نگیرید.

سلیقه +زمان=رضایت از خرید

خرید وسایل مرغوب

وسایل مرغوب بخرید تا هم چندین سال برایتان کارکند وهم زیبایی را به خانه شما هدیه بدهد.

کتابخانه ورودی چند سال اخیر به دکوراسیون خانه ها

 در زمانهای قدیم نیز کتابخانه در دکور خانه ها بوده اما اکنون جایگاه بهتری پیدا کرده است. متاسفانه میانگین مطالعه در کشور پایین آمده ولی کتابخانه با کتابهای زیاد در رنگهای مختلف ومتنوع تنها برای کلاس وزیبا شدن دکوراسیون در زمان کنون استفاده میشود. چقدر سطح فرهنگ در زمینه مطالعه وکتاب کاهش یافته است!!!

هنر تایپو گرافی جدید الورود است واخیر جای خود را در دکوراسیون خانه ها بازکرده است. این هنر که در واقع کاربرد حروف انگلیسی به عنوان وسایل خانه یا نقاشی ست.

تمام موارد به این دلیل گفته شده که مفهوم دکوراسیون واضح شود. از اینجای مقاله به بعد میخواهیم در مورد انتخاب فرش مناسبی که در دکوراسیون سبب جلوه دادن به دکوراسیون شود صحبت کنیم. بنابراین سبک زندگی در انتخاب فرش موثراست.

فرش مناسب

مناسب یا خوب صفتی است که به فرش نسبت داده میشود. این صفت نسبی است ونسبت به فرش دیگر سنجیده میشود. یعنی ممکن از نظر یک شخص یک فرش مناسب باشد در حالی که از نظر شخص دیگر مناسب نباشد. اما برخی صفات فرش نسبی نیست.این صفات اکتسابی ،صفاتی نیستند که کنار گذاشته شود وباید حتما همان اول در نظرگرفته شود.

صفات اکتسابی

1)شانه وتراکم فرش

شانه به تعداد گره موجود در طول یک متر گفته میشود. تراکم به تعدادگره بافته شده در عرض یک متر گفته میشود. هرچه شانه بالاتر زیبایی فرش بالاتر وهرچه تراکم بالاتر استحکام فرش بیشتر است.

2)جنس الیاف

الیاف فرش به چند دسته تقسیم بندی میشود؛

1)الیاف آکریلیک

2)الیاف پلی استر

تنها این دودسته در تمامی کارخانه ها بافته میشود وسایر جنس هادر برخی کارخانه های بافته میشوند.

فرش هایی از جنس آکریلیک بهترین جنس فرش هستند زیرا به الیاف پشم از نظر جنس نزدیک تر هستند . بعدا با پیشرفت تکنولوژی دستگاههایی وارد شد که این دستگاهها الیاف آکریلیک را هیت ست میکنند یعنی تحت بخار قرار میدهند .این کار باعث میشود که پرزدهی فرش کاهش یابد. الیاف پلی استرالیاف براقی هستند که خواص زیادی مثل براقیت وضد حساسیت وغیره دارند اما در واقع جنس نایلونی است. اگر فرش ماشینی  میخواهید بخرید ورفت وامدتان زیاد است از فرشهای آکریلیک هیت ست شده خریداری کنید. ولی اگر فرشهای پلی استر انتخاب کردید فقط برای جاهایی که رفت وامد کم است مثل اتاق خوابها مناسب هستند.

صفات نسبی

1)طرح

طرح فرش میتواند جز طرح های با اصالت یا طرح های نوین وامروزی باشد. بسته به سلیقه خود شخص دارد. طرح های فانتزی ونوین بادکورهای فانتزی همخوانی دارد .اگر مثلا مبلمان استیل خریداری کرده اید بهتر است  فرش ازطرحهای با اصالت خریداری کنید.

2)رنگ؛

این ویژگی نیز سلیقه ای است .رنگ های روشن یک نوع زیبایی ورنگ های تیرهلب  یک نوع زیبایی خود را دارد .یک رنگ در فرش از بقیه رنگها بیشتر استفاده میشود و در واقع رنگ غالب محسوب میشود .برای ایجاد هارمونی رنگها در خانه باید تمام وسایل با این رنگ ست شود نه اینکه همرنگ باشد بلکه میتواند مکمل این رنگ باشد.

3)متراژ؛

انتخاب یک فرش با متراژمناسب منزل کمک میکند تا دکوراسیون خانه تان وهمچنین فرش خانه شما جلوه بیشتری پیداکند. قانونی در این رابطه وجود دارد.قانون فاصله فرش از دیوار.این قانون میگوید که حداقل فاصله فرش تا دیوار 45سانتی متر است. لازم است تا این مقدار رعایت شود. میتوانید این فاصله خالی را باگذاشتن مبل بر روی این قسمت پرکنید.

نکته اخر

صفات اکتسابی منظور ان دسته از صفاتی هستندکه حتما باید به ان دقت کرد وسلیقه ای نیست. اما صفات نسبی اینگونه نیست وصفات نسبی سلیقه ای است وبه خود شما واگذار میشود.

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی