مقیاس نخ اکرولیک با پلی استر

مقیاس نخ اکرولیک با پلی استر

شاید تا به حال اسم نخ اکرولیک یا پلی استر را شنیده اید یا درباره آن‌ها مطلبی خوانده اید؛ در غیر این صورت می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این نوع الیاف در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
امروزه در صنعت نساجی برای تولید فرش ماشینی از الیاف متنوعی استفاده می‌شود که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. برای تولید فرش ماشینی، نخ خاب از پر مصرف‌ترین متریال در فرش است که 80% از وزن فرش را نخ خاب تشکیل می‌دهد که در تولید نخ خاب فرش ماشینی بیشتر از آکرولیک، نایلون، پلی استر، ویسکوز و پشم که نیازی به ریسندگی ندارند و به صورت نخ یکسره استفاده می‌شوند اما آکرولیک و پشم به شکل منقطع هستند و به ریسندگی نیاز دارند.

مواد سازنده الیاف:

طبیعتاً مهمترین عامل در درجه کیفیت فرش را، نوع الیاف بکاررفته در فرش تعیین می‌کند. نخ‌های پلی استری، که از مواد شیمیایی و مصنوعی به‌نام پلیمر تولید می شوند که جزو دسته الیاف مصنوعی قرار می گیرند. از سوی دیگر نخ های آکرولیک از فراورده‌های نفتی به نام «پلی اکریلو نیتریل» تولید می‌شوند که وزن این نوع الیاف بسیار سبک می باشد.

دوام و مقاومت الیاف:

برای مقاومت و دوام بیشتر فرش‌های ماشینی، نخ‌های اکرولیک نسبت به دیگر الیاف مناسب‌تر هستند. فرش‌هایی با الیاف اکرولیک بیشتر برای مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد مناسب هستند و  همچنین در برابر گرما و حرارت مقاومت بیشتری نسبت به نخ‌های پلی استر دارند. طول عمر فرش‌های پلی استری از آکرولیک کمتر است. فرش‌های پلی استری به مرور زمان به طبیعت برمی‌گردند و در فضا پودر می‌شوند اما آکرولیک در دراز مدت هم به طبیعت برنمی‌گردند.

قیمت الیاف:

با در اختیار داشتن ماشین آلات یا دستگاه‌های مربوطه برای تولید نخ پلی استر در کاهش هزینه‌های تولید بسیار موثر است. اما برای تولید نخ‌های اکرولیک که از متریال و دستگاه‌های خاصی استفاده می شود که در حال حاضر امکان تولید این نوع الیاف در کشورمان وجود ندارد؛ بنابراین وارد کردن این محصول از کشورهای خارجی با وجود تحریم‌ها موجب افزایش قیمت این نوع الیاف می شود.
در نتیجه به دلایلی که در بالا ذکر شد فرش‌هایی که با نخ اکرولیک بافته می شوند به مراتب گرانتر از فرش‌هایی هستند که با نخ پلی استر تولید می شوند. 

پرزدهی الیاف:

نخ‌های اکرولیک بر خلاف تصورات به دلیل متریال خاصی که در تولید آن استفاده شده است قابلیت پرزدهی دارد که در فرایند هیت ست شدن این مشکل را برطرف می کند. نخ‌های پلی استر به نسبت نخ اکرولیک هیت ست شده پرزدهی کمتری دارند.

لطافت الیاف:

سر نخ‌های اکرولیک بسیار واضح هستند که به سر نخ‌های دانه اناری یا سوزن گرد معروف می باشند. فرش‌هایی با نخ اکرولیک، از لطافت و نرمی خاصی برخوردار هستند و به هیچ عنوان بوی نفت نمی‌دهند. اما فرش‌هایی با نخ پلی استر برخلاف فرش‌های اکرولیک از لطافت کمتری برخوردار هستند.

زیبایی و ظرافت الیاف:

فرش‌هایی که با نخ اکرولیک هیت ست شده بافته می شوند ظرافت چشم نوازی را به دنبال دارند به طوری که این نوع فرش با دیگر فرش ها قابل قیاس نمی‌باشد؛ به همین خاطر علاقه مندان این فرش‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.
نخ‌های پلی استری از پلیمر تولید می‌شوند که دارای زیبایی خاصی هستند اما از کیفیت کمتری برخوردار می‌باشند. بنابراین اگر که به دنبال خرید فرشی زیبا و ارزان هستید فرش‌های پلی استر بهترین گزینه برای خرید فرش ماشینی ارزان می‌باشد.
درنتیجه فرش‌های اکرولیک از زیبایی و ظرافت بیشتری نسبت به پلی استر برخوردار هستند.

به روز بودن الیاف:

امروزه اکثر فرش‌های ماشینی بوسیله نخ‌های اکرولیک که بافته می‌شوند. این نوع نخ‌ها به دلایلی که ذکر شد طرفداران بیشتری نسبت به نخ‌های پلی استر دارند. حتی گران قیمت بودن این نوع نخ‌ها هم نتوانسته مانع از تولید انبوه این نوع الیاف بشود. اکنون بیش از ۹۰٪ از تولیدکنندگان از این نوع نخ‌ها در  تولید فرش‌هایشان استفاده می‌کنند.

اصطلاحات 

هیت ست شده: دستگاهی مخصوصی است که نخ اکرولیک را فاقد پرزدهی و مقاومت فرش را بیشتر می‌کند.

دار: به دستگاهی که چله، پود و نخ ها در آن قرار می‌گیرند و فرش دستبافت تولید می‌شود. این دستگاه‌ها غالباً از چوب و فلز ساخته شده اند.

خامه: به نخی دولایه  و پشمی که برای پرزهای فرش استفاده می‌شود.

ترنج: به بخش مرکزی فرش را که غالبا به شکل دایره بافته می شود، می‌گویند.

سرترنج: معمولا در ابتدا و انتها ترنج نقشی کشیده می‌شود که به آن سرترنج می‌گویند.

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی