فرش کاشان گنج پنهان کویر

فرش کاشان گنج پنهان کویر

از قدیم با ضرب المثل نابرده رنج گنج میسر نمیشود آشنا هستید. از چند نسل قدیم تا کنون همه این ضرب المثل را بسیار شنیده ایم. اما تاکنون به این پی برده اید که چرا اینگونه حاصل تلاش و زحمت را معرفی میکند و حتی حاصل زحمت را گنج میداند؟

شاید ما جوانان این نسل همه چیز راحت در دسترسمان بوده و حتی برای کوچکترین مشکلات هم تلاشی نه چندان زیادکرده باشیم.  رنج دراینجا چه معنایی دارد و مفهوم از گنج چیست؟ آیا این گنج مورد نظرما درهمه جا وجود دارد؟ از سوال اخر شروع میکنیم. خیر در تمام شهرها این گنج منظور ما وجود ندارد اما زیبایی این موضوع جایی پدیدار میشود که میفهمید که گنج منظور ما چیزی نیست که زیر خاکی باشد یا وابسته به سده و دوره خاصی باشد. اما پاسخ سوال دوم منظور ما از گنج هنر فرش بافی است که امروز هنوز رواج دارد اما متاسفانه به تدریج رو به فراموشی میرود. پاسخ سوال اول این است که  برای هر کاری که از جان و دل مایه بگذاری تا به بهترین نحو صورت گیرد، درپایان به گنج دست یافته اید. حاصل رنج را گنج میداند زیرا میخواهد به ما بفهماند که برای هر گنجی که حاصل میشود خون دل خورده شده و زحمت های بسیاری کشیده شده است. نویسنده قصد داردکه هرچه کامل تر و بهتر گنج پنهان کویر را معرفی کند. گنج پنهان کویرهمان فرش کاشان  از نوع دست بافت است که زمانی بزرگترهایمان با زحمت میبافتند و در پایان بافت با فروش فرش بافته شده خرج و مخارج زندگیشان را تامین میکردند. بله، نام گنج زیباترین نامی است که بروی فرش میتوان گذاشت. زیر خاکی نیست اما نفیسترینشان در موزه است، جایی که خیلی از زیر خاکیهای با ارزش درانجاست.

ارزش هر چیزی را هرکسی نمیداند، ارزش چیز با ارزش را فقط کسی میداند که میداند آن چیست؟ فرش گنجی است که دربعضی از شهرها نفیس تر وجود دارد و حتی خود را به تمام جهان معرفی کرده است. کاشان یک نمونه از شهر هایی است که فرش تولیدشده در این شهر شهره عام و خاص است و حتی مرزها را در نوردیده است و تمام دنیا کاشان را اول با فرش کاشان میشناسند. فرش حتی به سوغاتی بی بدیل تبدیل شده است. سوغاتی که با خریدش برای دوست انگار گنج یافته شده خود را به او هدیه داده اید. کاشان شهر تمدن و فرهنگ به یک قطب مهم در زمینه فرش تبدیل شده حتی زیباترین فرش ماشینی را میتوانید از این شهر تهیه کنید. فرش کاشان با طرح٬های ایرانی و بی بدیلش خود را بسیار خوب به جهانیان معرفی کرده است. حتی شغل هایی که با فرش در ارتباط است؛ مثل رفوگری،رنگرزی، نقشه کشی نیز در کاشان هنوز پابرجاست. شغل های شریفی که همه با هنرمندی تمام صورت میگیرد. فرش کاشان قدمت چندین و چند ساله دارد. حتی به سده ها و دوره های خیلی قدیم بازمیگردد. شاید خیلی ها کاشان را تنها با خانه های تاریخی اش یا باغ فین میشناسند یا حتی گلاب قمصر، این افراد به چند واحد کاشان شناسی نیاز دارند. کاشان را که بشناسی ناخود آگاه به گنج درونش نیز پی میبری.

کاشان هنر دستش فرش بافی است. فرش کاشان آن هم از نوع ماشینی نیز گوهری در این شهر است که طرح های متنوع با رنگ آمیزی های زیبایش حتما شما را به وجد خواهد آورد. وارد بازار سنتی کاشان که میشوی خبری ازفرش، فرش فروش این ها نیست. اما کمی که بالاتر میروی میبینی که گاری های کوچکی از کنارت رد میشود که روی گاری ها فرش های دست بافت خود نمایی میکند. تنها درحیطه فرش، کاشان سرامد نیست بلکه در حیطه تابلو فرش نیز جز بهترین هاست. فرش کاشان ابتدا با دست بافت خود را معرفی کرده اما الان در زمینه فرش ماشینی نیز جز بهترین هاست و رقیب میطلبد. کارخانه های فرش کاشان از بهترین نخ ها و بهترین دستگاه ها حتی به روزترینشان مشغول به کار هستند. از همه این نکته ها مهم تر این است که فرش کاشان را فروشگاه های بزرگ میخرند و با قیمت گزافی به دست مشتری میرسانند، اما اگر همین فرش را خرید مستقیم از کاراخانه انجام دهید با مناسب ترین قیمت میتوانید تهیه کنید. بهترین خرید، خریدی است که با علم وآگاهی کامل صورت بگیرد.

دانستن اینکه فرش مناسب منزلتان چیست، شما را در این امر یاری میکند. مهمترین پیشرفتی که چند سالی است درایران اتفاق افتاده، این است که خرید اینترنتی با سهولت صورت میگیرد و حتی با امنیت کامل انجام میشود. کارخانه های فرش کاشان این موقعیت را برای مشتریان عزیز فراهم کرده اند که مشتری در شهر خودش و در منزل با کمترین زمان ممکن فرش دلخواهش را با قیمت کارخانه تهیه کند. حتی قبل از خرید میتوانی در دکور دلخواهت تست کنی و سپس درصورت پسند بخرید. امکانات دیگری که کارخانه های فرش کاشان در اختیار مشتریشان قرار میدهند همه در سایت هایشان گفته شده است. از کارخانه هایی که میدانم دراین زمینه جزءبهترین هاست میتوانم به کارخانه آریامهر اشاره کنم که امکاناتش تکمیل است. تمامی این گفتار تنها زمانی اتفاق میافتد که  باب میل شما باشد و سلیقه شما هرچه که باشد با ارزش و بهترین است. البته این نکته حائز اهمیت است، ابتدا بهترین جنس و کیفیت مد نظرتان باشد و بعد رنگ و طرح خاص. درمورد شهر های دیگر میتوانم به فرش تبریز اشاره کنم که آن فرش نیز قدمت دارد اما کاشان به دلیل موقعیت جغرافیایی متمایز از تبریز نقشه ها و حتی بافت  خاص خود را دارد.

تبریز نقشه های خاص دارد که تنها افرادی که بسیار وارد باشند میتواند فرش ببافند. اما نقشه کاشان اینگونه نیست. فرش کاشان از طبیعت و کویری اطراف نیز به ارث برده است و کویر توانسته بر نقشه ها تاثیر خود را بگذارد و کویر، اینگونه شهر کاشان را با فرش کاشان در دل خود نگهداشته است. کویر با گرما و حرارتش قناعت را به مردم یاد داده است. زندگی انسانها همواره از طبیعت اطرافشان الهام میگرفته و حتی فرشبافان مسائل زندگیشان روی بافت نقشه خاص تاثیر میگرفته البته موضوع تاثیر گذاری اخلاق و روحیات بیشتر درحیطه نقشه های ذهنی است.نقشه فرش کاشان نقشه های ذهنی نیستند اما نقشه کشان کاشانی از کویر الهام گرفته و در نقشه کشیدنشان موثر واقع شده است.

این گنج نهفته که سالهاست به دلایل مختلف مورد بی مهری قرار گرفته، مثلا در حوزه صادرات به دلایل مختلف نتوانسته آنطور که شایسته است خودرا مطرح کند و در نمایشگاه های بین اللملی شرکت کند. اما اگر درون مرزی نگاه کنیم فرش کاشان در تمام نمایشگاه ها شرکت کرده و مشتریان خاص خود را دارد. البته در نمایشگاه های خارجی هم شرکت کرده ولی توقع ما بیش از این هاست.

کلام آخر

 فرش بافی یک صنعت بزرگ است برای آنکه در آینده بتواند بیش از پیش خود را مطرح کند باید ازالان برای آن فکری کنیم و اتاق فکری تشکیل دهیم. امید است که کشور عزیزمان ایران در آینده به بزرگترین وقدرتمند ترین کشور درحوزه فرش تبدیل شود وبرای خود رقیب بطلبد.

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی