چرا باید فرش‌های نانو بخریم؟

فرش نانو:


بسیاری از افراد در زمان خرید لباس، پوشاک و حتی فرش، نگرانی‌هایی بابت لکه دار شدن، کثیف شدن، چروک نشدن لباس و ... دارند به همین خاطر سعی می‌کنند در هنگام خرید از جنس لباس یا نوع تار و پود بافته شده در فرش اطمینان حاصل نمایند. اغلب افراد برای جلوگیری از پیدایش لکه بر روی لباس یا فرش بیشتر از رنگ‌های تیره خریداری می‌کنند.

فرش‌ها نسبت به بقیه اثاث خانه بیشتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرند از جمله فرش‌هایی که با الیاف پلی استر و آکریلیک بافته شده است به دلیل داشتن پرز محل خوبی برای رشد میکروب هستند. برخی از افراد معتقدند که فرش‌ها با شستن تمیز می‌شوند؛ درحالی که شستن زیاد باعث پوسیدگی و فرسایش فرش شده و استفاده زیاد از کلر برای شستن فرش منجر به ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود. امروزه شاهد پیشرفت چشمگیری از صنعت نساجی در تولید فرش می‌باشیم. بسیاری از تولیدکنندگان، در بافت فرش یا پشت فرش از نخ‌های نانویی برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها استفاده می‌کنند نخ‌های نانویی، در فرش باعث ایجاد خواص آنتی باکتریال شده که این خواص ویژگی‌های منحصر به فردی را برای این دسته فرش‌ها اضافه می‌کند. از جمله ویژگی ها فرش‌های نانو عبارتند از:

1)عدم حساسیت پوستی و تنفسی:

اغلب افراد خصوصا کودکان که دارای پوستی حساس و لطیف هستند با الیاف بافته شده در فرش مانند پلی استر هیت ست ممکن است به بیماری‌هایی از قبیل ریزش مو، آلرژی‌های پوستی یا تنفسی به دلیل تماس بدن با فرش دچار شوند؛ که بهترین نوع فرش برای این افراد فرش‌های نانو می‌باشد.

2)عدم پرزدهی:

فرش‌ها، که با جدیدترین و بروزترین الیاف‌ها مانند آکریلیک و پلی استر بافته می‌شوند در هر صورت حتی با فرایند هیت ست دارای پرزدهی اندکی خواهند بود. اما حل این مشکل در نخ‌های نانو به مراتب راحت تر است.

3)فاقد بو:

فرش‌های نانویی با توجه به نوع الیاف بافته شده دارای خاصیت ضد بو می‌باشد که می‌توان از این نوع فرش‌ها در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد استفاده کرد. باکتری‌ها، میکروب‌ها دلایل اصلی بو گرفتن فرش می‌باشند.

4)پاک شونده:


در صورتی که لکه ای روی فرش ایجاد شود ابتدا عامل لکه را از روی فرش برطرف کرده و فرش را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا بقایای لکه از روی فرش برطرف شود.


5) عدم نفوذ مایعات:


بکارگیری نانو در فرش، از نفوذ آب و دیگر مایعات جلوگیری می‌کند.


انواع محصولات نانویی:


1)نخ‌های نانویی:

برای تولید منسوجات به خصوص لباس زیر و جوراب از نخ های نانویی استفاده می شود که این نخ ها مانع رشد باکتری شده و از بوی بد و حساسیت پوستی جلوگیری می‌کند.


2)چادرهای نانویی:

چادرهای نانویی دارای خاصیت ضد چروک، ضد الکتریسیته، خنک کنندگی بوده و بسیار سبک و لطیف می‌باشند.


3) روکش بالش نانویی:

این روکش ها به دلیل کند بودن گردش هوا از سه لایه تشکیل می‌شود.
لایه درونی: از یک لایه اسپان باند تشکیل شده است.
لایه نانو الیاف: در این قسمت تمامی عوامل حساسیت زا مانند گرد و غبار، قارچ، باکتری به دام انداخته می‌شود.
لایه بیرونی: و لایه آخر هم از یک پارچه اسپان باند تشکیل شده است.


4) ماسک زیبایی نانو:

ماسک‌های صورت تولید شده با فرایند نانو نسبت به سایر ماسک‌ها، بسیار موثرترند. استفاده از ماسک‌های نانو 8 الی 10 دقیقه به طول می‌انجامد ولی ماسک‌های متفرقه 20 الی 30 دقیقه زمان می‌برد. ماسک‌های نانو آبرسان و مرطوب کننده هستند که موجب شادابی و لطافت پوست می‌شود.


5) حوله‌های نانویی:

یکی از موارد انتقال بیماری‌های پوستی، حوله‌ها هستند. اما با استفاده از حوله‌های نانو  دیگر جای نگرانی است چرا که از رشد و انتقال باکتری جلوگیری می‌کند.


6)لباس‌های نسوز:

یکی دیگر از فناوری‌های نانو، تولید لباس‌های نسوز بوده که برای مشاغل فولادسازی، ماشین سازی و آلومینیوم مناسب است. وزن این گونه لباس‌ها سبک بوده و شستن آن‌ها هیچ تغییری در سایز و رنگ ایجاد نمی‌کند.

در پایان، ممکن است به دلیل بالا بودن قیمت فرش‌های نانو برخی از افراد توانایی مالی برای خرید فرش‌های نانو را نداشته باشند اما جای نگرانی نیست؛ زیرا می‌توانند از شوینده های جدید مانند لکه بر‌های نانو برای از بین بردن آلودگی فرش‌ها استفاده کنند.

محصولات تقلبی

یکی از چالش های امروزه، وجود محصولات تقلبی در بازار است. محصولاتی که هنوز مرحله آزمایش های نانو را طی نکرده‌اند و در بازار با قیمتهای پایین‌تر به فروش می‌رسند. در این بین افراد سودجو با استفاده از عناوینی همچون «نانو» در عرضه کالاهای تقلبی سوء استفاده می‌کنند اما اصلی ترین راه تشخیص محصولات تایید شده مبتنی بر فناوری نانو از محصولات تقلبی، نشان «نانومقیاس» است. این نشان توسط ستاد توسعه فناوری نانو صادر شده و صرفا به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که محصولات آن‌ها توسط آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت مورد تایید قرار بگیرند.

 
 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی