پشتی و پادری و کناره فرش

پشتی و پادری وکناره فرش

فرش ماشینی در اندازه ها و سبک و سیاق مختلف بافته میشود. پشتی و پادری و کناره فرش از جمله محصولات شرکت های تولید کننده فرش کاشان است ،که اگر علاقه مند به خرید ان باشید میتوانید از بین تنوع بالای این محصولات یک گزینه انتخاب کنید. در گذشته به دلیل استفاده کمتر از مبلمان در خانه  ،استفاده از پشتی رواج بیشتری داشته است. البته برخی از بانوان به دلیل بافت فرش در خانه پشتی نیز میبافتند. بافت پشتی مانند بافت فرش یک هنر اصیل وماندگار است. اما متاسفانه در چند سال اخیر این هنر زیبا به فراموشی سپرده شده است. تنها فرش دست بافت هنوز تقریبا بافته میشود.اما با گذشت زمان و بازگشایی کارخانه های تولید کننده فرش  به وسیله ماشین آلات تقریبا فرش دست بافت نیز کمتر بافته میشود. البته ناگفته نماند که بانوان هنرمند کاشانی علاوه بر تولید پشتی در خانه ،پادری و کناره نیز میبافتند.اما کارخانه های فرش ماشینی محصولات مختلفی از جمله پشتی ،کناره و پادری تولید میکنند. شاید استفاده از پشتی در خانه کمرنگ شده باشد ،اما استفاده از پادری و کناره به دلیل استفاده خاص کمرنگ نشده است. پادری همانطور که از نامش مشخص است، در جلوی در پهن میشود . فرش کردن خانه اغلب به گونه ای است که بخشی از جلوی در ورودی خالی میماند در نتیجه نیاز به فرش دارد.از پادری برای درب ورودی خانه ،درب حمام ،سرویس بهداشتی استفاده میشود. نقش پادری را در خانه هایی که  سرامیک است به خوبی میتوان درک کرد. چرا که طبع سرامیک سرد است و سرما از طریق پاها حس میشود. کاربرد کناره در خانه هایی است که علاقه مند هستند خانه کامل پوشیده شود،بیشتر است. برخی از قسمت کنار اتاق خالی است افراد برای پرکردن این قسمت ها از کناره استفاده میکنند. سوالی پیش میاید این است که که چرا فرش با اندازه بزرگتری خریداری نکردند ؟ پاسخ به این سوال چند حالت را در بر میگرد.

1)ممکن است با تغییر خانه فرشهایشان با متراژ خانه جدید هماهنگ نیست و به جای هزینه کردن برای یک فرش جدید تمایل دارند یک کناره فرش تهیه کنند.

2)خانه به گونه ای است که بخشی کوچکی از خانه خالی باقیمانده و در صورتی که فرش با متراژ بزرگتر بخرند بخشی از فرش تا میشود.

چرا ازپشتی در خانه استفاده میشود؟

-به دلیل اینکه تکیه گاه راحتی برای مخصوصا مهمان در خانه فرهم شود.

- تاثیر گرما وسرما بر ماهیچه های پشت

-جلوگیری از کثیف شدن لباس در برخورد با گرد وغبارهای دیوار

اما جالب است بدانید در قدیم از دوپشتی عمود به هم برای نشستن استفاده میشده پشتی که در کف قرار میگرفته و پشتی که در پشت کمر قرار میگرفته .از الیافی مثل کرک ،...در پرکردن پشتی ها استفاده میشده است.

اما تولید پشتی ،پادری ،کناره در شرکت های فرش چگونه انجام میشود ؟

مراحل تولید پشتی نیز مثل تولید فرش ماشینی است. تنها تفاوتی که دارند در اندازه است. اندازه پشت نیم در یک یا نیم در یک ونیم متر است.پس از اینکه از رویه پشتی بافته میشود نوبت به رفع عیوب و کناره دوزی ان میرسد. سپس پشت ان را با با پارچه ای سفت میدوزند و درون ان را با کارتن و فوم های فشرده پر میکنند.کناره ها نیز در اندازه های مختلف تولید میشوند.

طرح پادری ،کناره و پشتی

پشتیها را در طرحهای سنتی مشاهده می کنید. کنارها را نیز بیشتر افرادی که برای خانه فرش ماشینی (نه فرش فانتزی )خریده اند تهیه میکنند. بنابراین بازهم در حیطه سنتی قرار میگرد. اما پادری ها در انواع  جنس مختلف و طرحهای فانتزی ،اصیل و.. وجود دارد. البته ناگفته نماند که پادریها گلیم نیز وجود دارد. اگر تمایل دارید پادری یا کناره یا پشتی برای خانه تهیه کنید به راحتی میتوانید متناسب با طرح فرش ماشینی که در خانه دارید هریک را انتخاب کنید. اگر هنوز فرش ماشینی نیز تهیه نکرده اید (علاقه به تعویض فرش دارید یا میخواهید جهیزیه بچینید ....)میتوانید ست با فرش  ،پشتی ،پادری ،کناره تهیه کنید. 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی