ویژگی‌های فرش ماشینی 1200 شانه

ویژگی‌های فرش ماشینی 1200 شانه

فرش بخش بزرگی از خانه و زندگی ایرانیان از زمان‌های قدیم بوده است و در حال حاضر با وجود طرح‌هایی جدید و بدون فرش رواج یافته است اما هنوز فرش‌های شهرهای مشهور مانند فرش کاشان، فرش تبریز، فرش مشهد جایگاه خود را در صنعت نساجی حفظ کرده‌اند. 

کاشان، قلب تپنده‌ی فرش ایران است که معروف‌ترین و بهترین برندهای صنعت فرش را از آن خود کرده است. استفاده از بهترین الیاف در بافت فرش، جدیدترین دستگاه‌های قالی بافی، داشتن نیروهای با تجربه، از عوامل محبوبیت فرش در شهر کاشان می‌باشد.

شرکت آریامهر، برای رضایتمندی و جذب مشتریان خود روز به روز بر کیفیت و طرح‌های فرش خود می‌افزاید. یکی از جدیدترین طرح‌های فرش شرکت آریامهر، فرش ماشینی 1200 شانه می‌باشد.

در زمان‌های قدیم اکثر فرش‌ها 320 شانه بافته می‌شدند و بر اساس رنگ و طرح طبقه بندی می‌کردند؛ اما امروز به دلیل بالا رفتن تعداد شانه و تراکم، فرش‌ها را بر حسب شانه و تراکم طبقه بندی می‌کنند. شانه و تراکم بدین معنی است که، به تعداد گره‌ در عرض فرش را شانه و به تعداد گره‌هایی که در طول فرش است را تراکم گویند.

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که فرش 1200 شانه چیست؟ و چه تفاوتی با دیگر فرش‌ها دارد؟ معایب و مزایای فرش 1200 شانه چیست؟ هدف ما در ادامه‌ی مقاله آشنا کردن شما با ویژگی و خصوصیات فرش‌های ماشینی 1200 شانه است.

فرش ماشینی 1200 شانه یکی از جدیدترین فرش‌ها در صنعت نساجی است که زمانی زیادی از ورود آن به بازار نمیگذرد اما توانسته است در کمترین زمان جایگاه خود را در میان مشتریان پیدا کند. فرش‌های 1200 شانه به دلیل الیافی که در بافت آن استفاده می‌شود از لطافت و ظرافت خاصی برخوردار است به همین خاطر شباهت زیادی به فرش‌های دستبافت دارند. فرش با تعداد شانه و تراکم بالا باعث فشردگی و انسجام در بافت فرش می‌شود که امکان فرو کردن دست در بافت فرش ندارد و از ورود گرد و غبار در بافت جلوگیری می‌کند. برای بافت فرش‌هایی با طرح و نقش‌های شلوغ با نمای واقعی باید از دستگاه‌های 1200 شانه یا 1500 شانه استفاده شود و برای بافت فرش‌ها با نقش‌های خلوت از دستگاه‌های 500 شانه و 700 شانه کمک گرفت. جنس نخ خاب فرش 1200 شانه از آکرولیک هیت ست شده و جنس نخ پود از پنبه می‌باشد به همین خاطر از نرمی ولطافت و مقاومت بالایی برخوردار است.

فرش ماشینی 1200 شانه گل برجسته

برای بافت فرش‌های 1200 شانه گل برجسته، علاوه بر نخ‌های آکرولیک هیت ست شده و پنبه از نخی دیگر به نام هایبالک برای برجسته شدن نقش فرش استفاده می‌شود. نخ هایبالک، تفاوتی با دیگر نخ‌ها در بافت فرش ندارد و فقط هنگامی که فرش را به قسمت آهار می‌برند نخ هایبالک با حرارت و گرما دچار انقباض می‌شود.

فرش‌های گل برجسته و نقش برجسته به دلیل فرو رفتگی و برجستگی‌هایی که در مرحله آهار به روی قالی ایجا د می‌شوند، زیبایی فرش را دو چندان کرده و به حالت سه بعدی تبدیل می‌شوند. اما فرش‌های گل برجسته و نقش برجسته به دلیل فرو رفتگی و برجستگی فرش زودتر از بقیه فرش‌ها دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند و جارو کردن این فرش‌ها بسیار دشوار است همچنین به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد.

فرش‌های ماشینی با الیاف مختلف

فرش ماشینی با نخ پلی استر

نخ‌های پلی استر به دلیل درخشندگی که دارند به ابریشم مصنوعی معروف هستند. پلی استر بر خلاف نخ ‌های آکرولیک فاقد پرزدهی هستند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشند. اما به دلیل ظرافت و نرمی نخ‌های پلی استر نسبت به آکرولیک عمر کوتاهی دارند و برای مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد مناسب نیستند.

فرش ماشینی با نخ آکرولیک

نخ‌های آکرولیک جزو الیاف مصنوعی دسته بندی می‌شود اما شباهتی زیادی به پشم دارند. کیفیت و مقاومت در برابر حرارت و گرما و رطوبت بسیار بالا است و نسبت به پشم ارزانتر است. عیب نخ‌های آکرولیک، پرزدهی اینگونه نخ‌هاست که در زمان هیت ست شدن فاقد پرزدهی می‌شوند.

فرش ماشینی با نخ پشم

امروزه بافتن فرش ماشینی با پشم بسیار محدود و کم است در حالی که از خاصیت و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. پشم از نوع الیاف طبیعی محسوب می‌شود در برابر گرما و سرما عایق مناسبی است. بسیار نرم و لطیف و شکل و اندازه آن تغییر نمی‌کند. اما نسبت به دیگر الیاف گرانتر است.

فرش ماشینی با نخ پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یکی از انواع الیاف مصنوعی می‌باشد که رنگ بندی و رنگ پذیری عالی دارد و قیمت پلی پروپلین نسبت به دیگر الیاف ارزانتر  است اما طول عمر کوتاهی دارد.

فرش ماشینی با پرز‌های بلند

یکی از فرش‌های مدرن و فانتزی، فرش‌های ماشینی با پرز بلند هستند که امروزه به دلیل ساختار مدرنی که دارند بسیار محبوب شده اند. این فرش‌ها با وجود پرزهایی بلند بسیار نرم و لطیف هستند؛ اما جارو کردن این گونه فرش‌ها بسیار دشوار است.

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی