نحوه پاک کردن کپک فرش

نحوه پاک کردن کپک فرش

کپک، نام دیگری از قارچ است. در صورت مشاهده کپک‌ روی فرش، باید سریعا برای پاک کردن آن اقدام نمایید؛ چرا که وجود قارچ در فرش سبب بروز انواع بیمار‌های پوستی و تنفسی می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد انواع کپک‌ها و نحوه پاکسازی آن از روی فرش در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

کپک چیست؟

کپک، یکی از انواع قارچ‌های ذره بینی و کوچک است که به صورت رشته‌های چند سلولی رشد می‌کنند و کفک، کپره و کفره نام‌های دیگر آن می‌باشد. کپک‌‌ها با شکل‌های متفاوت و در مکان‌های مختلف ظاهر می‌شوند. رشد کپک روی فرش قابل مشاهده و ادامه دار است؛ وجود قارچ یا کپک روی فرش در هر مرحله‌ای از رشد آسیب‌پذیر و خطرناک است. کپک‌ها با ایجاد کردن حفره روی الیاف موجب پوسیدگی و پارگی فرش می‌شوند. انواع الیاف فرش (پشم و پنبه) در برابر کپک آسیب‌پذیرند؛ اما در پنبه به علت وجود سلولز در ساختار خود، سبب رشد بیشتر قارچ‌ها در فرش می‌شود. در صورتی که تار و پود فرش از پنبه باشد، محل کپک زده کاملا پوسیده و از هم جدا می‌شود؛ اما اگر تار فرش از جنس پشم و پود از پنبه باشد، در زمان کپک‌زدگی تنها پود آسیب می‌بیند. زمانی که فرش پنبه‌ای در معرض هجوم قارچ‌ها قرار می‌گیرد، استقامت خود را از دست می‌دهد و صدای پاره شدن تارها در هنگام تا کردن فرش به گوش می‌رسد.

عارضه فرش کپک‌زده

ایجاد کپک روی اجسام مختلف از جمله فرش می‌تواند موجب بروز بیماری‌های تنفسی، گرفتگی بینی، حساسیت پوستی، مشکلات چشمی و ریوی شود. پاک کردن کپک از روی فرش کار سخت و دشواری است؛ اما با کمی صبوری می‌توان به جای خرید فرشی جدید، فرش مورد نظر خود را ترمیم نمود.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از کپک فرش

1. هر چند دوقت یکبار تمام درب و پنجره‌های اتاق را باز کنید تا جریان هوا مانع کپک زدن فرش شود.
2. هر چند وقت یکبار قسمت‌هایی از فرش را که در زیر مبل قرار دارد را بررسی کنید.
3. برای قسمت‌های مرطوب خانه مانند حمام و آشپزخانه، فن نصب کنید.
4.رطوبت خانه کنترل شود و از تهویه‌های قوی استفاده کنید.
5. در مکان‌های مرطوب فرش پهن نکنید.

روش‌های خانگی برای از بین بردن کپک فرش

1. در ابتدا لازم است از یک پوشش محافظتی مانند ماسک و دستکش برای محافظت از پوست خود جهت پاکسازی کپک استفاده نمایید. سپس تمام درب و پنجره‌های اتاق را باز کرده و تهویه هوا را روشن کنید؛ تا از آسیب دیدن ریه‌ها جلوگیری شود. چنانچه در اتاق پنجره و تهویه هوا وجود نداشت از پنکه استفاده کنید. در ادامه فرش را به مدت 24 الی 48 ساعت در مقابل نور خورشید قرار دهید؛ تا کپک و رطوبت موجود در فرش از بین برود. سپس مقداری از جوش شیرین را به مدت یک شبانه روز روی قسمت کپک زده بریزید تا رطوبت و بوی نامطبوع فرش را به خود جذب کند. در آخر قسمت مورد نظر را با جاروبرقی تمیز کنید.

2. با خرید اسپری ضد قارچ از مراکز خرید می‌توانید قارچ‌های موجود در فرش را از بین ببرید. قبل از مصرف از اسپری حتما بروشور راهنما را مطالعه نموده و مطمئن شوید که این اسپری مخصوص فرش است و نه غیره. چنانچه اسپری ضد قارچ یافت نشد، می‌توانید از محلول سرکه سفید استفاده نمایید. برای استفاده از آن کافیست سرکه را به آرامی روی قسمت مورد نظر اسپری کرده  و آن را با یک برس سفت تمیزکنید. در انتها با یک دستمال خشک، رطوبت موجود در فرش را جذب نمایید.

-بعد از بین بردن کپک موجود در فرش، حتما فرش را در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود یا از سشوار استفاده نمایید.
-برای از بین بردن لکه‌های باقی مانده در فرش می‌توانید از شامپو فرش استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی