مقیاس فنی ماشین آلات فرش ماشینی

مقیاس فنی ماشین آلات فرش ماشینی

در سنجش فنی انواع ماشین آلات فرش ماشینی مانند: ALPHA360  و UCL83_CRX83 ، با وجود فقط دو شرکت ماشین سازی که در حوزه ماشین آلات فرش بافی فعالیت می‌کنند، بدیهی است که نقاط قوت و ضعف آن‌ها به دلیل‌های مشخص از هم پوشیده می‌ماند. اقلیت ماشین آلات فرش بافی در کشورهای ایران، ترکیه و چین به فروش می‌رسد.
به غیر از تلاش‌هایی که در کشور ترکیه صورت گرفت و دچار وقفه شد؛ تاکنون هیچ کدام از کشورهای ذکر شده اقدام به تولید ماشین آلات فرش ننموده‌اند. انواع فرش ماشینی که توسط ماشین آلات نساجی بافته می‌شوند به شرح زیر می‌باشند:

فرش 1500 شانه
فرش 1200 شانه
فرش 1000 شانه
فرش 700 شانه و فرش 500 شانه

ماشین آلات صنعتی

در ادامه مطالب ذکر شده بندهای قبلی در حوزه قطعه سازی و ژاکاردهای الکترونیک پیشرفت‌های چشم گیری صورت گرفته اما همچنان با ساخت یک دستگاه فرش بافی فاصله زیادی وجود دارد. با این همه اخبار انتشار شده بیانگر آن است که در نمایشگاه ایتمای مونیخ 2007 دو شرکت قدرتمند ماشین سازی از چین و فرانسه قصد ورود به این میدان را دارند.
در این بخش به فنی آخرین شاهکارهای فرش بافی شرکت شونهر و وندویل بپردازیم. همه‌ی مطالبی که در این بخش ذکر می‌شود تنها بر پایه دیدگاه‌های فنی و تجارب قبلی تهیه شده و امکان دارد اشخاص دیگری نظرات متفاوتی با آن داشته باشند. از کمپانی شونهر ماشین ALPHA360  انتخاب شده که یک ماشین Versatile یا چندکاره می‌باشد. یعنی علاوه بر انواع بافت‌های مختلفی که برای فرش‌های پرز بریده (cut pile می زند، قادر است فرش‌های کات لوپ نیز تولید نماید.) از شرکت وندویل نیز ماشین سه راپیری CRX 83 و ماشین کات_ لوپ UCL400 انتخاب شده‌اند.
این ماشین‌ها در چهار فاکتور زیر مورد مقایسه قرار گرفته‌اند:

1.ساختار تشکیل دهنده نخ‌های چله
2.ساختار تشکیل دهنده نخ‌های خاب
3.انواع بافت‌های کلاسیک و غیر کلاسیک
4. مقدار تولید هر کدام از ماشین‌ها در موقعیت مشابه

دستگاه فرش ماشینی HCPX2

منظور از طراحی و تولید ماشین آلات فرش ماشینی  HCPX2برای بافت فرش ماشینی با تراکم و کیفیت بالا مشابه فرش دستباف ایرانی یا همان فرش دستبافت گونه hand look توسط شرکت وندویل می‌باشد. در دستگاه فرش ماشینی HCPX2 از ژاکارد بناس مدل MJ با گنجایش بسیار بالا و توان برنامه ریزی برای 24000 نخ خاب در فرش‌های ماشینی 700 شانه، 8 رنگ و 4 متر عرض و همچنین فرش‌های ماشینی 500 شانه 10 مورد استفاده قرار گرفته است. در دستگاه فرش ماشینی HCPX2 از انتخابگر پود که به چنجر معروف می‌باشد و توانایی انتخاب پودهای متنوع از لحاظ ضخامت و جنس را میسر می‌سازد استفاده گردیده که با کمک از این روش می‌توان از نخ جوت برای پود پشت فرش از نخ پنبه و برای پود داخل فرش از نخ نازکتر استفاده نمود. این روش تراکم فرش را تا 3000 بالا برده تا پشت فرش واضح‌تر و شبیه فرش دستبافت داشته باشیم. دستگاه HCPX2 مجهز به سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته‌ای می‌باشد که سبب ماهر شدن اپراتور و آسان شدن کار می‌شود؛ همچنین سیستم تغذیه غلطک چله‌ها از طریق سروموتور LOTUS و همچنین استفاده از کمک‌های بادی، حرکت نخ‌های چله را بدون ایجاد شوک و هماهنگ با تولید فرش ماشینی برآروده ساخته سبب تضمین تولید با مصرف نخ ضایعات کمتر، تمیز بودن پشت فرش به همراه تغییر سریع نوع بافت می‌شود. دستگاه HCPX2 توانایی بافت فرش و تابلو فرش با انواع نخ خاب مثل پشم، آکریلیک، پلی استر، پلی پروپلین و ابریشم را دارا می‌باشد.

دستگاه فرش بافی CRP92

دستگاه دو رپیری Pioneer CRP92 برای به دست آوردن تولید و انعطاف پذیری بالا، کیفیت زیاد در فرش و مخارج تعمیر و نگهداری پایین طراحی شده است. میزان تولیدات این دستگاه حداقل 20% بیشتر از سایر دستگاه‌های فرش بافی می‌باشد؛ در واقع می‌توان گفت بهترین دستگاه فرش بافی از لحاظ میزان تولید بالا می‌باشد. در کمک این دستگاه در زمان بافت فرش می‌توان با کیفیت‌ترین فرش‌ها را از نظر سرعت بالا و ارتعاش کم بهره برد.  تنظیم ارتفاع نخ خاب با تنظیم متقارن ریل‌های راهنما در فرش‌های رویی وزیری به راحتی امکان پذیر است. برش بدون حرکت سبب به وجود آمدن جلوه زیباتری برای پرزها می‌شود.
CRP92 قادر است همه بافت‌های تک راپیری و دو راپیری شامل ترکیب پرزهای بریده شده و بافت‌های ساده و تخت، علامت و لوگوها را ببافد. بافت تک راپیری با بالاترین بهره‌وری با سیستم انتخابگر راپیر امکان پذیر می‌‌باشد. کاربری سیستم محرکه سرودرایو با ظرفیت اختلاف زمانی برای نخ‌های سفت بافت و شل بافت موجب تضمین تولید فرش با کمترین مصرف نخ ضایعات به همراه تغییر سریع نوع بافت می‌شود.

1. دستگاه CRP92 دارای سیستم الکترونیکی پیشرفته‌ای می‌باشد که موجب بهتر شدن اپراتور و آسانتر شدن کار می‌شود.
2. دمای راپیرها که از طریق بالشتکی از هوا هدایت می‌شوند، دائما نمایش داده می‌شوند.
3. سیستم تغذیه دائم از طریق سروموتور LOTUS، حرکت نخ‌های چله را بدون ایجاد شوک تضمین می‌نماید.
4. نمایشگر لمسی کنترل کننده ژاکارد جهت اتصال به سیستم طراحی ساخت Weave link طراحی شده است.
 5. ژاکارد الکترونیک دارای انتخابگرهای ساده می‌باشد که نسبت به تغییرات دمایی حساسیت نشان نمی‌دهد.

نکات جانبی

1. طرز کار حرکت راپیرها در دستگاه آلفا 360 از چرخ دنده خورشیدی برای این کار استفاده می‌شود.
2. سیستم برش خاب در دستگاه‌های وندویل با استفاده از بند تیغ، گیربکس تیغ و کالکسه تیغ این کار انجام می‌شود.
3. دهنه ارتفاع خاب برای هر دو سیستم تا 50 میلیتر قابل تنظیم است.
4. سرعت عمل دستگاه آلفا 360 با آکریلیک 105 دور بر دقیقه و با نخ پروپیلن 125 دور بر دقیقه است.

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی