مشکلات و بیماری های ناشی از فرش

مشکلات و بیماری های ناشی از فرش

در نگاه اول شاید فرش خانه شما تمیز به نظر برسد و شما اصلا به این موضوع فکر نکنید که در فرش خانه شما انواع میکروبها زندگی میکنند و انواع بیماریها را به همراه خود وارد خانه شما کرده اند. در این مقاله به این مبحث به طور کامل میپردازیم.

 

فرش ماشینی آنتی باکتریال چیست؟

 

 

مسائل تنفسی

کپک ،موی حیوانات خانگی ،گرد و غبار و خاک همه میتوانند در فرشهای شما گیر بیفتد. فعالیت روزانه مانند رفت و آمد از روی فرش یا جاروبرقی  میتواند این ذرات را از روی فرش آزاد کرده و آنها را در هوا پخش کند. این حرکت آلاینده ها میتواند منجر به مشکلات تنفسی مانند سرفه شود. در بیماری هایی مثل آسم بیشتر خود را نشان میدهد. زیرا در برابر سموم موجود در هوا آسیب پذیر ترهستند.

آلرژی

همان کپک و گرد و غبار که میتواند ریه ها را تحت الشعاع قرار دهد ، در صورت بروز آلرژی نیز میتواند به شما قرمزی چشم یا آبریزش بینی اگر اکثر مواقع با علائم آلرژی از خواب بیدار میشوید ، فرشهای شما اولین مکانی است که به نظر میرسد عامل این آلرژی شما بوده اند. چون باکتریها و گرد و خاک را درون خود دارند.

تحریک پوست

اگزما ، خارش پوست ، ... همه از خطرات فرش کثیف به شمار میروند. برنامه منظم برای تمیز کردن فرش از پوست محافظت میکند.

سیستم ایمنی ضعیف

بدن شما برای حفظ سلامتی شما سخت کار میکند. چه در خانه و چه در محل کار سیستم ایمنی بدن شما دائما در حال مبارزه با میکروبها و سموم است .به همین دلیل به مرور زمان و زندگی در محیط کثیف سیستم ایمنی بدن ضعیف میشود. نوزادان نسبت به بزرگ سالان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی که از فرش منتقل میکنند ،هستند ؛زیرا بیشتر با فرش در تماس هستند.. جارو زدن مکرر  و تمیز کردن لکه ها از فرش برای سلامتی فرزندانتان مهم است.

میکروبهای حیوان خانگی

قبل از اینکه این بند را به طور کامل توضیح دهیم ،پیشنهاد میکنم مقاله حیوانات خانگی و خرید فرش ماشینی مطالعه کنید.این بند مختص کسانی است که در خانه حیوانات را نگهداری میکنند . کسانی که در خانه از حیوانات نگهداری میکنند برای پیشگیری از بیماری ها ، تمیز کردن فرش را جدی تر پیگیری کنند. زیرا ادرار و مدفوع حیوانات باعث بروز مشکلات زیادی در فرش میشود. کثیفی هایی که حیوانات در خانه ایجاد میکنند ،برای کودکان خطرناک تر است چون به مکرر با فرش کثیف در ارتباط هستند. همچنین خشکی میتواند خطر رشد کپک را افزایش دهد ،بنابراین بلافاصله  بعد از هر بار کثیف شدن فرش ،فرش را تمیز کنید. مخصوصا حیواناتی مثل سگ و گربه که بیرون از خانه نیز میروند و در نتیجه میکروبهای بیرون از خانه را به داخل خانه منتقل میکنند. اگر به طور مرتب فرشهای خانه را تمیز نمیکنید و یا حیوانات خانگی را تمیز نمی کنید منتظر کنه ها و انوع حشرات و بیماری ها باشید. حتی با تمیز کردن نیز اغلب این موجودات از بین نمیروند. استفاده از مواد شیمیایی برای کشتن این حیوانات لازم است.

 

بیماری معده

بیماری های معده از فرشهای مرطوب حاصل میشوند. کپک ها اثر بدی در سلامت شما دارد. اما وجود مایکوتوکسینها باعث تحریک شدید معده و عفونت میشود. طبق تحقیقات ، کپک میتواند ناشناخته باقی بماند و فرشهایی که در زیر زمین پهن میشود بیشتر دچار این مشکلات میشود. فرش ما حتی میتواند میزبان سالمونا باشد. میتوان این بیماری زا در خانه ردیابی کرد و خانواده شما به ویژه کودکان را در معرض خطر قرار داد.

اضطراب ذهنی

در کنار بیماریهای جسمی که از فرش کثیف ناشی میشود ،سلامت روانی شما نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. تمیز کردن خانه از عوامل بیماری زا مثل ککها یا مراقبت از کودک بیمار استرس زیادی دارد. طبق تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا استرس خود عاملی است که سیستم ایمنی را ضعیف میکند. بنابراین اگر فرش خانه شما تمیز شود ،علاوه بر مشکلات جسمی و روحی را برطرف میکند.

راهکارهای پیشگیری از بیماری های گفته شده :

میتوانید از روشهای زیر برای جلوگیری از کثیف شدن فرشها در خانه جلوگیری کنید.

1)کشیدن جارو برقی به طور منظم

2)پهن کردن روفرشی

3)پاک کردن سریع لکه هایی که بر اثر مواد روی فرش قرار میگیرد. مخصوصا مواد غذایی ریخته شده روی فرش باعث ایجاد لکه هایی روی فرش میشود.

بنابراین چگونه میتوانیم خود و خانواده را در برابر خطرات و مشکلات ناشی از فرش کثیف حفظ کنیم؟

جارو کشیدن و تمیز کردن منظم به شما کمک میکند. مرتبا کیسه های جارو برقی را عوض کنید. اقدامات اساسی تمیز کردن به تنهایی کافی نیست تا اطمینان حاصل شود که فرشهای شما میزبان آلاینده ها و سموم نیستند. همچنین توصیه میشود که فرشهای شما هر سال (یا یکسال و نیم ) فرشها را به قالیشویی بسپارید تا فرش شما به طور کامل پاک شود.

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی