مزایا و معایب فرش ماشینی گل برجسته

مزایا و معایب فرش ماشینی گل برجسته

فرش، یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی ایران است و هم چنین بافتن فرش از هنرهای باارزش ایرانیان از قدیم الایام بوده و هست؛ که بسیاری از شهرهای مختلف کشورمان مانند شهر کاشان، تبریز و کرمان در بافت فرش ماشینی یا فرش دستبافت در سطح بین الملل زبانزد عام و خاص هستند. فرش، نقش مهم و موثری در زندگی اکثر مردم ایران دارد چرا که با وجود فرش در خانه‌شان رنگ و بوی زندگی می‌بخشند.

امروزه با گسترش روز افزون در صنعت نساجی، فرش‌های ماشینی علاوه بر تولید فرش ماشینی 500 شانه، فرش ماشینی 700 شانه، فرش ماشینی 1000 شانه و فرش ماشینی 1200 شانه به بافت و تولید فرش‌های گل برجسته و نقش برجسته می‌پردازند.

فرش گل برجسته

نخستین فرش گل برجسته توسط یک هنرمند اصفهانی در سال 1356 که به فرش بوستان معروف است بافته شد. تولید فرش‌های گل برجسته در شانه و تراکم بالا امکان پذیر است؛ به همین خاطر فرش‌های گل برجسته در شانه‌های 1000 و 1200 شانه بافته می‌شوند. برای تولید فرش‌های گل برجسته مانند فرش‌های ماشینی از  دستگاه (HClX2) استفاده می‌شود.

نحوه تولید فرش ماشینی گل برجسته

برای تولید فرش‌های ماشینی گل برجسته از الیاف آکرولیک هیت ست شده و هایبالک استفاده می‌شود؛ که بعد از تولید به دلیل خاصیت الیاف هایبالک که در صورت قرار گرفتن در مقابل گرما و حرارت قسمت‌هایی فرو رفته در فرش ایجاد می‌کند، به همین خاطر موجب نمایان شدن قسمت‌‌های برجسته فرش می‌شود.

به کار بردن الیاف آکرولیک هیت ست شده و هایبالک که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، سبب می‌شود قیمت فرش گل برجسته نسبت به دیگر فرش‌ها افزایش پیدا کند. از دیگر ویژگی‌های الیاف آکرولیک را می‌توان فاقد پرزدهی و مقاومت در برابر گرما و حرارت اشاره کرد اما الیاف هایبالک نسبت به حرارت حساسیت نشان می‌دهند و فرو رفتگی‌هایی را در فرش ایجاد می‌کنند. همان طور که قبلا ذکر کردیم، فرش‌های ماشینی گل برجسته با تراکم و شانه بالا بافته می‌شوند مثلا فرش ماشینی 1000 شانه معمولا با تراکم 3000 و فرش ماشینی 1200 شانه با تراکم 3600 تولید می‌شوند.

مزیت‌های فرش ماشینی گل برجسته

1. تراکم بالا

برای تولید فرش‌های گل برجسته (دستبافت یا ماشینی) برای برجسته کردن طرح فرش و بالابردن ظرافت و لطافت فرش بهتر است از فرش‌هایی با تراکم بالا استفاده شود.

2. مقاومت بالا

همان طور که قبلا ذکر کردیم برای تولید فرش‌های ماشینی گل برجسته از الیاف هایبالک استفاده می‌شود که بسیار با دوام و ماندگار است، به همین خاطر موجب بالا رفتن کیفیت و مقاومت فرش می‌شود.

3. تنوع در طرح

فرش‌های گل برجسته و نقش برجسته با وجود اینکه مدت زمانی زیادی نیست که وارد صنعت فرش شده است اما دارای طرح و رنگ‌های متنوعی می‌باشد.

4. ماندگاری بالا

فرش‌های گل برجسته با توجه به الیاف به کار رفته در آن نیز مانند فرش‌های دستبافت از ماندگاری بالایی برخوردارند و در زمان شستشو ظاهرشان را ازدست نمی‌دهند.

5. زیبایی بی نظیر فرش

فرش‌های گل برجسته علاوه بر کیفیت و دوام بالا از زیبایی و ظرافت بینظیری برخوردارند.

معایب فرش ماشینی گل برجسته

1. نگه داری سخت

نگه داری و مراقبت از فرش‌های گل برجسته نسبت به سایر فرش‌ها سخت‌تر است و کمتر از این مدل فرش‌ها را می‌توان برای استفاده دائم استفاده کرد.

2. تمیز کردن سخت

فرش‌های گل برجسته با توجه به برجستگی و فرو رفتگی بیش از حد نقش، تمیز کردن آن دشوار است؛ به این دلیل که آشغال‌ها در عمق فرش نفوذ کرده و به راحتی نمی‌توان از فرش خارج کرد.

3. قیمت بالا

همان طور که قبلا اشاره شد، فرش‌های گل برجسته به دلیل الیافی که در آن به کار می‌رود نسبت به دیگر فرش‌ها از قیمت بالایی برخودار هستند. برای پیدا کردن فرشی با قیمت مناسب و کیفیت عالی باید مدت زیادی را جستجو کنید در حالی که ما به شما شرکت فرش آریامهر که دارای فرش‌هایی با کیفیت و قیمتی مناسب است را پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی