قیاس کیسی شکستگی  چروک فرش

قیاس کیسی  شکستگی  چروک فرش

معضلات و مشکلات مختلفی در حیطه فرش وجود دارد که از جمله این مشکلات میتوان به کیسی فرش و شکستگی فرش اشاره کرد. مطالعه این موارد قبل از خرید فرش ماشینی میتواند شما را در انتخاب فرشی که ماندگاری بیشتری داشته باشد یاری کند.  اگر قصد کنار گذاشتن فرش را دارید یا حتی برای زمانی چند ساعته قرار است تا فرش پهن نباشد حتما ان را رول کنید. چون تا زدن فرش مشکلاتی را به همراه می اورد در ادامه به توصیف کامل این مواردخواهیم پرداخت. بایدها ونبایدهای فرش را رعایت کنید تا فرش خانه تان ماندگاری بیشتری داشته باشد.

یک اشتباه رایج!!!!!

برخی افراد گمان میکنند که شکستگی فرش با کیسی فرش یکسان است. در حالی که این دو مفهوم متمایز هستند. لول خوردگی ،کیسی فرش با شکستگی فرش کاملا متفاوت هستند.

شکستگی فرش چیست؟

شکستگی فرش بیشتر در فرشهایی اتفاق میافتد که شانه وتراکم بالایی دارند.یک حالتی که فرش حالت بازشدگی بین ریشه های فرش پیدا میکند. فرشهایی که الیاف انها از جنس کنف نازک هستند کمتر در معرض شکستگی فرش قرار میگیرند. یکی از حالت هایی که شکستگی فرش در ان اتفاق میافتد این است که فرش به متراژ خانه نخریده اید وفرش از محیطی که قرار است در ان پهن شود بزرگتر باشد. قسمتی اضافی فرش دچار شکستگی میشود. در واقع به بافت فرش آسیب وارد میشود. رفع این مشکل به دست رفوگران صورت میگیرد.

چگونه از شکستگی فرش پیشگیری کنیم ؟

با اصولی جمع کردن فرش میتوان از شکستگی فرش جلوگیری کرد. هیچ گاه برای جمع کردن فرش ،فرش را تا نزنید.(مخصوصا فرشهایی را که شانه وتراکم بالایی دارند. مثل فرش ماشینی 1200شانه یا فرش ماشینی 1500شانه)جمع کردن فرش به صورت اصولی این است که شما فرش را لول کنید. (همان حالتی که از کارخانه تهیه کرده اید.)

کیسی فرش چیست ؟

ممکن است تا به حال این واژه را اصلا نشنیده باشید .شاید بارها با این مورد روبه رو بوده اید ونام علمی ان را نمیدانستید. کیسی فرش به این معناست که فرش در حاشیه ها وکناره هاحالت برجستگی(لول شدگی یا جمع شدگی ) پیدا میکند. کیسی فرش سبب میشود که فرش به مرور دچار ساییدگی شود وبه همین ترتیب به مرور زمان از بین برود. این حالت بیشتر در فرش هایی اتفاق میافتد که سفت هستند.فرشهایی که شل بافته شده اند و تک پود هستند دچار این مشکل نمیشوند.البته چون فرشهای ماشینی نیز در قسمت کناره های فرش چرم دوزی میشوند کمتر دچار کیسی فرش میشوند.(چرم دوزی فرش در فرش های دست بافت وماشینی صورت میگیرد.) کیسی فرش بیشتر زمانی اتفاق میافتد که فرش شسته میشود. شسته نشدن اصولی فرش ،حتی جمع کردن غیر اصولی فرش میتواند سبب کیسی فرش شود. در زمان قدیم که بیشتر فرش ها در خانه ها شسته میشده بیشتر با این مورد روبه رو بوده اند در زمان کنون که بیشتر قالیشویی ها فرشها را میشورند فرشها اصولی شسته میشود به همین دلیل کمتر شاهد این اتفاق هستیم. از دلایل دیگری که برای کیسی فرش وجود دارد این است که بین چله ها و دار پرزهای اضافی قرار بگیرد.

راهکارهایی که برای رفع کیسی فرش وجود دارد :

-نوارهایی به عرض 4 سانتی متر از جنس لینولئوم است یا جنس های مشابه تهیه کرده ودر پشت کناره فرش بدوزید  وهمچنین جاهایی که دچار لول شدگی است را با استفاده از دستمال مرطوب واتوی داغ درست کنید.

اهیمت رفع کیسی فرش

دلیل اهمیت رفع کیسی فرش این است که کیسی فرش از زیبایی فرش میکاهد،از طرفی باعث ساییدگی فرش نیز میشود . به همین دلیل کیسی فرش را بهتر است رفع شود.

چروک شدن فرش

در برخی مواقع با چروک شدن فرش روبه رومیشویم. این مشکل ممکن است ناشی از نشستن اصولی فرش یا به دلیل لول شدن فرش مدت زمان زیاد باشد.

راهکارهای رفع چین وچروک فرش

یکی از راهکارهایی که برای رفع چین وچروک فرش وجود دارد این است که فرش را از پشت لول کنید البته به شرطی که باعث شکستگی فرش نشود. راهکار دیگر گذاشتن وسایل سنگین بر روی فرش است. راهکار دیگر استفاده از بخار شو است.

نکته

-در هنگام خرید فرش ماشینی به این نکته دقت کنید که فرشی که خریداری میکنید در پشت کناره های فرش چرم دوزی شده باشد. چون دیگر دچار مشکلات کیسی وشکستگی فرش نمیشود.

-یکی از حالتهایی که ممکن است فرش خانه تان دچار کیسی شود؛زمانی که فرش را میخواهید کنار نگهداری کنید حتما فرش را لول کنید. -انتخاب فرش باکیفیت اینجاست که خود رانشان میدهد.

-یکی از دلایل پراختن به این موضوع در طی مقاله این بوده است که به هنگام خرید فرش به عیوب احتمالی فرش حتما دقت کنید وفرشهایی که دچار عیب هستند را نخرید .در کنار اینکه زیبایی نخواهند داشت عمر کافی نیز نخواهند داشت.

-اگر با هریک از این موارد چه کیسی فرش ،چه شکستگی فرش  و چه چروک شدن فرش روبه رو شده اید حتما به ان رسیدگی کنید.  

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی