فرش فریز چه نوع فرشی است؟

فرش فریز چه نوع فرشی است؟

فرش‌های ماشینی معمولا به دو دسته اصلی فرش‌های کلاسیک یا سنتی و فرش‌های مدرن یا فانتزی طبقه بندی می‌شوند. فرش کلاسیک، به فرش‌هایی گفته می‌شود که شباهت زیادی به فرش‌های دستبافت دارند. طرح‌ فرش لچک و ترنج، نقش افشان، نقش خشتی ، نقش اسلیمی و ختایی نمونه‌ای از طرح‌های فرش کلاسیک می‌باشد. و اما فرش‌های فانتزی و مدرن دارای طرح‌های جدید و ظاهری متفاوت می‌باشند؛ فرش شگی، فرش‌فریز، فرش شنل و فرش سه بعدی انواع مختلفی از فرش‌های فانتزی و مدرن می‌باشد.

فرش فریز

فرش فریز، نمونه‌ای از فرش‌های مدرن و فانتزی می‌باشد که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. فرش فریز به دلیل استفاده از الیاف پلی پروپیلن یا پلی استر از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است. وزن سبک فرش‌های فریز، سبب جابه جایی آسان آن شده است؛ به همین خاطرمعمولا در محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد مانند راهرو‌ها، راه پله‌ها و آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خصوصیات فرش فریز

همان طور که قبلا ذکر کردیم، فرش‌های فریز از نخ پلی استر و پلی پروپیلن با تراکم پایین بافته می‌شوند؛ به همین خاطرقیمت ارزان‌تری نسبت به سایر فرش‌های ماشینی دارند. از طرفی دیگر برای جبران تراکم پایین از الیاف ضخیمی در تولید فرش فریز استفاده می‌کنند؛ که این ویژگی سبب نرمی فرش می‌شود. از این روی بیشتر فرش‌های اتاق کودک و آشپزخانه را از فرش‌های فریز استفاده می‌کنند.
فرش‌های فریز همانند فرش‌های ماشینی به شکل دو تایی بافته می‌شوند؛ بدین صورت که فرش‌ها ابتدا به صورت زیر و رو و به هم چسبیده هستند. سپس بعد از بافت به وسیله برش ، فرش‌ها را از یکدیگر جدا می‌کنند؛ به همین خاطر فرش‌های فریز، فرش‌های ریشه بریده معروف هستند.

فرش فریز و گلیم فرش

مقیاس فرش فریز و گلیم فرش

فرش ماشینی فریز، از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با گلیم فرش دارد؛ اما از سوی دیگر نحوه تولید فرش فریز با گلیم فرش متفاوت است.

1)گلیم فرش دارای سطحی صاف و زبر است، به طوری که اگر دستتان را روی گلیم فرش بکشید؛ احساس موی کوتاه شده را خواهید داشت. اما فرش فریز برخلاف گلیم فرش دارای سطحی نرم و لطیف است.

2) از لحاظ دوام و مقاومت، فرش‌های فریز دارای برتری خاصی نسبت به گلیم فرش می‌باشند؛ زیرا در الیاف فرش فریز از تابیدگی محکمی استفاده شده است. به همین خاطر فرش‌های فریز بهترین گزینه برای مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد است.

3) گلیم فرش‌ها‌ برخلاف فرش‌های فریز دارای نخ‌های بلندی می‌باشند که موجب ظاهر براق گلیم فرش شده است؛ بنابراین زیبایی و جلوه گلیم فرش نسبت به فرش‌های فریز بیشتر است. 

4) گلیم فرش‌ها با وجود طرح‌های دو رنگ، جای رد پا را در خود پنهان می‌کنند؛ اما در فرش‌های فریز چنین مزیتی وجود ندارد و فقط می‌توان مقداری از جای رد پا را کاهش داد.

نحوه تمیز کردن فرش‌ فریز

در فرش‌های فریز فاصله میان تار و پود نسبت به دیگر فرش‌های ماشینی بیشتر است، گرد و غبار را در خود مخفی می‌کند؛ به همین خاطر برای نظافت این گونه فرش‌ها باید از برنامه منظمی پیروی کرد.

1)قبل از جارو کردن فرش‌های فریز، ابتدا باید خاب فرش را مشخص کرده و سپس جارو را در همان جهت بکشید.
2)در زمان جارو کشیدن بهتر است برس فرش را باز کنید تا گرد و غبار را از عمق فرش خارج کند.
3)برای شستن فرش‌های فریز به هیچ وجه از آب گرم استفاده نکنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی