شناسایی فرش ایرانی از فرش چینی

شناسایی فرش ایرانی از فرش چینی

با گسترش روزافزون دنیای امروزی، فرش ماشینی نیز دچار پیشرفت قابل ملاحظه‌ای شده است. فرش کاشان، مظهر بهترین فرش جهان گردید و همچنین شهر کاشان و آران بیدگل به عنوان شهر فرش در جهان شناخته شده است. با این وجود چینی‌ها از این هنر با ارزش ایرانی نگذشته‌اند و اقدام به بافت فرش در کشور خود نمودند. در این هنگام خریداران در دیگر کشورهای دنیا با مشکل تشخیص فرش ایرانی از فرش‌های چینی روبرو می‌شوند؛ حتی برای خود ایرانی‌ها نیز تشخیص این دو نوع فرش بسیار دشوار می‌باشد.

دنیای بافندگی فرش دستبافت نیز از این قاعده مستثنی نیست.  فرش آسیایی یا شرقی در کشورهایی از جمله پاکستان، روسیه، تبت، چین و ایران بافته می‌‌‌شود اما فرش، بخش مهم و عمده‌ای از فرهنگ و هنر ایران می‌باشد که در اغلب کشورها فرش ایران را با نام فرش پارسی می‌شناسند. بیشترین علت محبوبیت فرش ایرانی در جهان، به کار گرفتن الیاف با رنگ‌های طبیعی بوده است. که اکثر این فرش‌ها از طرح های اصیل و سنتی ایرانی استفاده گردیده است. در طراحی فرش ایرانی بخش عمده ای از ذوق و هنر ایرانی گنجاده شده که از دیرباز تا کنون در فرش دستبافت به چشم می خورد.

اختلاف فرش اصیل با فرش تقلبی

برای تشخیص فرش ایرانی از فرش غیر ایرانی عواملی وجود دارد که از قبیل طرح و نقش، جنس الیاف، شناسنامه فرش، حاشیه فرش، میزان پرزدهی و نوع گره

نوع گره:

اکثریت فرش های ایرانی اصیل، دستبافت هستند که با این وجود می توان به راحتی فرش های غیر ایرانی را از نحوه گره زدن تشخیص داد. این روش برای تشخیص اصالت در یک فرش ایرانی است.

طرح و نقش فرش:

طرح و نقش هر فرش، بیانگر هویت هر منطقه می‌باشد. در فرش ایرانی به طور کامل می‌توان فرهنگ و اصالت ایرانی بودن را نمایش داد. هر طرح از فرش ایرانی بر گرفته از فرهنگ بومی مردم ایران می‌باشد که در هر منطقه از ایران طرح و نقش متخص به خودش را دارد.

الیاف:

برای بافت فرش دستبافت و یا ماشینی از الیاف مختلفی استفاده می‌شود که معمولا برای بافت فرش دستبافت ایرانی از الیاف پشم و ابریشم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنوع رنگ:

در فرش ماشینی و یا دستبافت ایرانی بیشترین تنوع رنگی در مقایسه با دیگر کشورها دیده می‌شود. دلیل این همه تنوع رنگ در فرش، ظرافت و تنوع زیاد در طرح ها در فرش ایرانی می‌باشد.

شناسنامه فرش:

در اغلب فرش های ایرانی برچسب هایی در پشت فرش درج شده که به شناسنامه فرش معروف است. در شناسنامه فرش اطلاعات مهمی از جمله جنس الیاف، تعداد رنگ موجود در فرش و تعداد شانه و تراکم ذکر شده است؛ اما در فرش های تقلبی شناسنامه اطلاعات وجود ندارد.

مشهورترین فرش های ایرانی که شهرت جهانی دارند، فرش کرمان، کاشان و تبریز می‌باشد.  تسلط فرش چین به مرحله‌ای از نبوغ در کپی برداری رسیده که شهر صنعتی بافندگی به نام کاشان در کشور خود ایجاد کرده و فرش‌هایی با کیفیت کم و مواد غیر طبیعی به نام فرش ابریشم کاشان تولید می‌کند.

 

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی