روش‌های پاک کردن لکه‌های سوختگی از روی فرش:

روش‌های پاک کردن لکه‌های سوختگی از روی فرش:


شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که بر اثر حادثه یا سهل‌انگاری قسمتی از فرش یا موکت دچار سوختگی شود؛ بنابراین در صورتی که لکه سوختگی عمیق نباشد می‌توان با ترفندهایی در منزل این مشکل را برطرف کرد.

فرش یا موکت امکان دارد به گونه‌های مختلف دچار سوختگی شوند که در ادامه با انواع سوختگی و روش برطرف کردن آن‌ آشنا می‌شویم.

1)ترمیم سوختگی فرش ناشی از اتو:

در صورتی که سوختگی فرش ناشی از اتو عمیق نباشد و فقط محل سوختگی فرش زرد رنگ شود بهترین راه برای ترمیم محل سوختگی استفاده از پیاز است؛ به این صورت که پیاز را به دو نیمه تقسیم کرده و روی محل سوختگی قرار دهید بعد از گذشت مدتی فرش را با آب سرد بشورید و با یک دستمال یا حوله خشک، نم فرش را بگیرید. در صورتی که سوختگی فرش عمیق باشد برای ترمیم باید به عهده مراکز قالیشویی بسپارید.

2)ترمیم سوختگی فرش ناشی از قابلمه داغ:

معمولا سوختگی فرش ناشی از اجسام داغ مانند قابلمه آسیب جدی به فرش وارد نمی‌کند؛ اما گاهی اوقات ممکن است براثر سوختگی لکه‌ای زرد رنگ روی فرش ایجاد شود. برای از بین بردن جای لکه، پیاز یا یخ پیشنهاد می‌شود که مدتی روی محل سوختگی بماند که پرزهای فرش به حالت اولیه خود بازگردند و در آخر، محل را با آب سرد شسته و پرزهای فرش را شانه بزنید.

3)ترمیم سوختگی فرش ناشی از ذغال:

برای ترمیم سوختگی فرش ناشی از ذغال، در ابتدا ذغال و سیاهی ریخته شده روی فرش را با جارو جمع کنید. سپس با یک تکه سمباده محل لکه را تمیز کنید تا محل سوختگی سابیده شود. در ادامه، با کمک از یک قیچی کوچک قسمت‌هایی از پرزهای سوخته شده را کوتاه کنید و محل سوختگی را با حجم زیادی از شامپو فرش بپوشانید و اجازه دهید کامل خشک شود. لکه را با محلول آب اکسیژنه بشورید و با استفاده از پنکه فرش را خشک کنید.

*درصورتی که هنوز محل سوختگی دیده می‌شود می‌توانید از محلول‌های رنگبر ضعیف استفاده کنید.
* در زمان شستشو اصلا از صابون استفاده نکنید زیرا فرش نباید بیش از اندازه خیس شود.
* در صورت عمیق بودن سوختگی، از خدمات قالیشویان استفاده کنید.

4) ترمیم سوختگی فرش ناشی از شمع:

در صورتی که فرش یا موکت بر اثر ذوب شدن شمع دچار آسیب شود؛ باید خیلی سریع و قبل از وقوع لکه، آن را با یک دستمال تمیز کنید. به هیچ وجه دستمال را روی فرش مالش ندهید و فقط روی محل موردنظر قراردهید تا خشک شود.

اگر شمع روی فرش خشک شده باشد با یک قاشق شمع‌ها را بتراشید. در ادامه مقدار مایع ظرف‌شویی با آب رقیق کرده و روی لکه بریزید؛ فقط توجه کنید که فرش نباید زیاد خیس شود سپس با آب فرش را تمیز کنید.

*در صورتی که موکت از الیاف مصنوعی باشد ممکن است محل سوخنگی چسبناک باشد که بهتر است موکت را با آب گرم شسته و با یک دستمال خشک نمایید.
*در صورتی که موکت از الیاف پشمی باشد از آب ولرم استفاده کنید و از بکاربردن حلول‌های لکه بر جدا خودداری فرمایید.
* در صورتی که موکت از الیاف گیاهی باشد بعد از بین بردن لکه، قسمت خیس شده را با پنکه یا سشوار خشک کنید. 

5) ترمیم سوختگی فرش ناشی از سیگار:

مراحل ترمیم سوختگی فرش با سیگار تا حدودی شبیه به مراحل ترمیم سوختگی فرش با ذغال است.
در ابتدا لکه ایجاد شده ناشی از ذرات سوختگی روی فرش را با استفاده از سمباده جدا می‌کنیم؛ سپس پرزهای سوخته شده را به کمک یک قیچی کوچک کوتاه کنید. اگر هنوز محل سوختگی مشخص است بهتر است از محلول آب اکسیژنه برای تمیز شدن محل سوختگی استفاده کنید و در آخر با یک حوله خشک رطوبت فرش را بگیرید.


 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی