انواع جنس نخ فرش ماشینی و تاثیر آن در قیمت فرش

انواع جنس نخ فرش ماشینی و تاثیر آن در قیمت فرش

همان طور که می‌دانید دوام و استحکام فرش به الیاف‌های به کار رفته در تار و پود آن بستگی دارد؛ به همین خاطر الیاف مورد نظر برای فرش باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در تولید فرش‌های ماشینی از 5 نوع اصلی الیاف استفاده می‌شود که عبارتند از: نایلون، پلی استر، آکرولیک، پشم و پلی پروپیلن.
در ادامه مقاله قصد داریم توضیحات مفصلی در مورد هر یک از الیاف‌ها به شما ارائه دهیم تا شما عزیزان را برای خرید فرش ماشینی آگاه کنیم.

نخ نایلونی

بیشتر فرش‌های ماشینی موجود در بازار از نخ نایلونی بافته شده است.

مزایا نخ نایلونی: استحکام بالا_ تنوع زیاد رنگی_ مصنوعی بودن نخ_ مقاوم در برابر گرد و غبار
معایب نخ نایلونی: فرش‌های نایلونی زمانی که در برابر نور قرار می‌گیرند؛ با مرور زمان دچار رنگ پریدگی می‌شوند. قیمت فرش‌های نایلونی نسبت به دیگر فرش‌ها گرانتر است. جنس نخ تار اغلب از پلی استر، پنبه، جوت و جنس نخ پود از پلی استر و پنبه می‌باشد.

نخ پشمی

پشم، از مواد اولیه استفاده شده در فرش می‌باشد؛ که به صورت خالص یا ترکیبی از مواد پلی پروپیلن وجود دارد. الیاف پشمی نسبت به دیگر الیاف‌های موجود گرانتر است. به همین خاطر اغلب فرش‌های ماشینی را از الیاف ارزانتری تولید می‌کنند تا در دسترس همگان قرار بگیرد. جنس نخ تار از پنبه و جنس پود از جوت تشکیل شده است.
مزایای نخ پشم: عدم حساسیت_ ضد بیدزدگی فرش
معایب نخ پشم: قیمت بالا

نخ پروپیلن

نخ پلی پروپیلن، از نوعی پلیمر شیمیایی ساخته شده است و در مقایسه با دیگر الیاف مصنوعی عمر کمتری دارد. جنس نخ تار از پلی پروپیلن و جنس نخ پود از پلی استر است.
مزایای نخ پلی پروپیلن: ضخامت کم_مناسب بودن قیمت_ مقاوم در برابرلکه‌ها_ جذب رطوبت پایین_ نرم و لطیف
معایب نخ پلی پروپلین: در مقابل نور خورشید دچار پوسیدگی می‌شود_ عمرکوتاه_ عدم انطاف پذیری فرش

نخ پلی استر

به نخ‌های پلی استر، ابریشم مصنوعی نیز گفته می‌شود. جنس نخ تار از پلی استر و جنس نخ پود از پلی استر و پنبه است.
مزایای نخ پلی استر: فاقد پرزدهی فرش_ ضد آلرژی و حساسیت_ قیمت پایین_ نرم و لطیف_ مقاوم در برابر رطوبت
معایب نخ پلی استر:
عمر کوتاه فرش_ عدم انعطاف پذیری_ در برابر گرما و حرارت از مقاومت کمتری برخوردار است.

نخ آکرولیک

در حال حاضر برای تولید فرش‌های ماشینی به جای نخ پشم از نخ آکرولیک استفاده می‌کنند. نخ آکرولیک از لحاظ خاصیت شباهت‌ زیادی با پشم دارد. فرش‌های بافته شده از نخ آکرولیک به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
دسته اول: فرش‌هایی که از نخ آکرولیک بافته شده است که پرزدهی در آن زیاد است و ممکن است افراد را به آلرژی یا حساسیت دچار کند.
دسته دوم: فرش‌هایی که زا نخ آکرولیک هیت ست شده تولید شده‌اند؛ که در برابر گرما و حرارت مقاوم هستند و فاقد پرزدهی می‌باشند. بهترین فرش‌ ماشینی، فرشی است که از نخ آکرولیک هیت ست شده بافته شده است. که این نوع فرش نسبت به دیگر الیاف از قیمت بالاتری برخوردارند.

مزایای نخ آکرولیک: نرم و لطیف_ طول عمر زیاد_ با کیفیت_ فاقد پرزدهی_ انعطاف پذیری بالا_ مقاوم بودن در برابر رطوبت و حرارت
معایب نخ آکرولیک: مواد اولیه فرش‌های آکرولیک وارداتی است_ در برابر شوینده‌ها مقاوم نیست.

تاثیر جنس نخ فرش روی قیمت نهایی آن

 با گران شدن مواد لازم جهت تولید فرش به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و همچنین  تاثیر شدید تحریم‌ها بر واردات مواد اولیه تولید فرش ماشینی, قیمت فرش ماشینی تقریبا بیش از 2 برابر برای تولید کنندگان فرش ماشینی خواهد بود. و متاسفانه کاهش نرخ ارز نیز به دلیل وارد نشدن الیاف فرش تاثیر بر قیمت نداشته و کمبود شدید مواد اولیه همچنان باعث افزایش روز افزون قیمت‌ها شده است. 
در مطالب بالا در مورد انواع نخ و الیاف موجود در بافت فرش صحبت کردیم؛ باید دوباره خاطر نشان کنیم که در بافت فرش‌های ماشینی از الیاف مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام به نوعی روی قیمت نهایی فرش تاثیرمی‌گذارند. به عنوان نمونه فرشی که از نخ آکرولیک بافته شده است قابل قیاس با فرشی که از نخ پلی استر به کار رفته، نیست؛ به همین خاطر فرش با نخ آکرولیک گرانتر از فرش با نخ پلی استر است.

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی