انتخاب فرش فانتزی یا سنتی

انتخاب فرش فانتزی یا سنتی

منظور ازفرش سنتی ،همان فرش ماشینی است. دلیل به کاربردن نام سنتی برای فرش ماشینی این است که نقشه فرشهای ماشینی ازطرح های اصیل برگرفته شده اند.این فرش ماشینی میتواند فرش ماشینی 1000شانه،فرش ماشینی 700شانه ،فرش ماشینی 1200شانه باشد.)

در ادامه مبحث به تفاوت های این دونوع از فرش خواهیم پرداخت. در این مقاله قصد نداریم که بگوییم فرشهای ماشینی خوب است یا فرشهای فانتزی خوب است تنها معایب ومزایای هر دو را میگویم تا خود خواننده قضاوت کند.

 

فرشهای ماشینی

فرشهای ماشینی سالهای طولانی است که مهمان خانه های مردم شده است .همین امرباعث شده تا فرشهای ماشینی نسبت به فرشهای فانتزی از عمومیت بیشتری برخوردار باشد .جنس ،تراکم،شانه از جمله ویژگی هایی است که فرش ماشینی را از فرش فانتزی متمایز میکند .پیشرفت تکنولوژی به صنعت فرش هم رسید وباعث تنوع شانه وتراکم در این صنعت شد به حدی که توانست جای فرش دست باف را بگیرد. این پیشرفت باعث شد که طرح ونقش های بافته شده در فرش زیبایی دوچندانی داشته باشد که همین امر سبب ظرافت در تراکم های بالا میشود. پیشرفت به طرح وشانه ختم نشد واین بار برجستگی گلها را هدف قرار داد وتوانست با ایجاد برجستگی در گلها زنده بودن فرش را به رخ کسانی که پای روی ان میگذارند بکشد. به این ترتیب فرش برجسته نیزوارد بازار شد.

فرشهای فانتزی

فرشهای فانتزی هم به صورت نقشه دار وجود دارد وهم بدون نقشه. منظور از نقشه شامل منظره واشکال هندسی یا تصاویر سه بعدی است ونقشه های فرشهای فانتزی به صورت نقشه هایی که در فرشهای ماشینی استفاده میشوند ،نیست. فرشهای فانتزی فرشهای نسل جدید هستند ومیتوان گفت تازه متولد هستند .فرشهای فانتزی اخیرا به مجموعه فرشهای تولید شده پیوسته اند .در مورد جنس الیاف این فرشها در تفاوت های بین فرشهای فانتزی وماشینی صحبت خواهم کرد.

تفاوت های فرشهای ماشینی وفانتزی

1)جنس الیاف

الیاف موجود در فرشهای ماشینی آکریلیک هستند .در برخی از کارخانه های تولید فرش ماشینی که از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند الیاف آکریلیک هیت ست شده تولید میکنند .جنس این الیاف از آکریلیک بهتر است.الیاف موجود در فرشهای فانتزی از نخ پلی استر استفاده میشود.

ویژگی های نخ پلی استر

1-1)براقیت بالا (پلی استر یا ابریشم مصنوعی )

1-2)عدم پرزدهی

 1-3)ثبات شستشوی بالا

1-4)نرمی ولطافت

ویژگی های نخ آکریلیک

1-1)ثبات نوری

1-2)ثبات شستشوی بالا

1-3)دوام وعمر طولانی

1-4)پرزدهی دارد ولی به دلیل اینکه اکنون از نخ آکریلیک هیت ست شده در فرشهای ماشینی امروزه استفاده میشود پرزدهی را بسیار پایین اورده است.

1-5)مقاومت در برابر گرما وحرارت

1-6)نرمی ولطافت

1-7)ضدحساسیت

1-8)مهمترین خاصیتش این است که به الیاف پشم نزدیک است.

فرشهای ماشینی اکثریت ازجنس آکریلیک هستند ولی فرشهای اتاق کودک از جنس پلی استر هستند. فرشهای پلی استر به دلیل اینکه دوام بالایی ندارند برای مکان های پررفت وامد مناسب نیستند وتنها برای فضاهایی مثل اتاق خواب مناسب هستند برای فضاهایی مثل پذیرایی که پررفت وامد است مناسب نیستند.

2)شانه وتراکم

فرشهای فانتزی تنها 700شانه وجود دارد وهمچنین در تراکم 2550تنها وجود دارد. ولی فرشهای ماشینی 700شانه ،1000شانه و1200شانه وجود دارد. همچنین در تراکم 3000،2700،2550و3600وجود دارد. در شانه وتراکم نیز تنوع محصولات فرشهای ماشینی بیشتر است .دلیل اینکه گفتیم دوام فرشهای فانتزی از فرشهای آکریلیک کمتر است به دلیل تراکم پایین است.نکته ای  حائز اهمیت است این است که هرچه تراکم بالاتر باشد فرش دوام وعمر بیشتری دارد.

3)دستگاههای مورد استفاده در فرشهای ماشینی وندیل هستند.درحالی که فرشهای فانتزی بادستگاههی آلفا شونهر آلمان بافته میشود.

 4)در فرشهای ماشینی حداکثر رنگ مورد استفاده در بافت فرش 14رنگ است .دربعضی از فرشهای فانتزی به دلیل اینکه چاپ میشود ترکیب رنگ هایش بیشتر است ورنگهای بیشتری مورد استفاده قرار میگیرد. در بافت فرشهای فانتزی از رنگ های خنثی استفاده میشود.

5)فرشهای فانتزی شگی به دلیل اینکه پرزهای بلند دارد معایبی از جمله پراکنده شدن پرزهای فرش وامکان تجمع آشغال بین پرزهای فرش وامکان  ورود انوع میکروب ها به فضای اطراف است. البته با احترام به سلیقه برخی از افراد.

6)قیمت این دو نوع فرش نیز متفاوت است. فرشهای فانتزی قیمت مناسب تری دارند ولی برای همه مکانها مناسب است. فرشهای ماشینی نیز در همه قیمتی وجود دارد.

تا اینجا درمورد تفاوتهای بین فرشهای فانتزی وماشینی توضیح دادیم. اکنون میخواهیم در مورد طریقه خرید فرش های گفته شده صحبت کنیم.

اگر قصد خرید فرش ماشین یا فانتزی دارید همراه ما باشید تا مرحله پیش برویم.

اگر در شهری غیر از کاشان زندگی میکنید وقصد خرید فرش از کاشان را دارید برای شما چندین راهکار وجود دارد :

1)خرید به صورت مستقیم ازکارخانه (خرید حضوری)

به شهر کاشان سفرکنید وعلاوه براین که از جاذبه های گردشگری ان دیدن کنید .فرش اصیل کاشان رابخرید.

2)خرید اینترنتی فرش ماشینی 

این نوع خرید نیز میتواند نوعی خرید مستقیم از کارخانه باشد.کسانی که زمان کافی برای خرید ندارند میتواند ازاین طریق خرید انجام دهد.

چندی از مزایای خرید اینترنتی را در اینجا بیان میکنم.

1)خرید بدون اتلاف وقت

2)این نوع خرید برای کسانی است که زمان کافی برای خرید ندارند پیشنهاد خوبی است.

3)پرداخت هزینه به قیمت تمام شده کارخانه

4)پرداخت مبلغ درب خانه

5)تحویل فوری

6)در صورتی که مورد پسند نبود یا شما احساس کردید که محصول منتخب شما نیست تا هفت روز ضمانت بازگشت وجود دارد .

سه مورد دیگر که در زیر عنوان میشود شامل افرادی که درب کارخانه نیز خرید میکنند نیز میشود.

7)تضمین قیمت

8)تضمین کیفیت کالا

9)کیفیت اصل بودن کالا

متاسفانه در چند سال اخیر شاهد موضوع خرید وفروش فرشهای ماشینی تقلبی هستیم.

خرید فرش های تقلبی علاوه براین که به اقتصاد کشور لطمه میزند شخص خریدار نیز نیزضرر میکند. این وسط تنها فروشنده سو استفاده کننده سود میبرد. فرشهای ماشینی تقلبی فرشهایی هستند که شناشنامه ندارند.(شناسنامه فرش ؛برگه ای که پشت فرش چجسبانده میشود واطلاعاتی نظیر شانه وتراکم ،جنس فرش ،ارتفاع نخ خاب راشامل میشود.)

پس لطفا هنگام خرید فرش به برند واعتبار کارخانه توجه کنید.

صحبتی که بعد از ان مطرح میشود این است که در چند سال اخیر علاوه بر خرید وفروش فرشهای تقلبی ،ورود فرشهای بلژیکی به کشور است .این فرشهای بلژیکی ابریشم نما که متاسفانه گول زننده است،وارد کشورشده است وطرفدارانی پیداکرده است .این طرفدار عزیز که از جنس فرشها باخبر نیستند گول زیبایی ان را میخورند .اما جنس این فرشها نایلونی است و حساسیت زا میباشد. لطفا با اطلاع کافی خرید کنید.

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی