خرید اینترنتی چطور و چگونه؟؟؟

خرید اینترنتی چطور؟ چگونه؟

 

زندگی امروزی در واقع زندگی آمیخته شده با دنیای دیجیتال است که افراد را بیش از پیش وابسته به اینترنت وفضای مجازی کرده است. شایدخود من یا شما که خواننده این مطلب هستید جز همین افرادی باشیم که صبحشان را با اینترنت وسرزدن به فضای مجازی آغاز میکنند. می توان گفت که مردم این روزگار اعتیاد به اینترنت پیدا کده اند. اما اینترنت به خودی خود چیز بدی نیست. خرید  اینترنتی شاید چندسالی است که خود را بیشتر مطرح کرده است. در چند سال قبل مردم به اینترنت وخرید اینترنتی اعتماد کافی نداشتند.البته لازم است این نکته گفته شود که هنوز متاسفانه برخی از شرکت ها نیت کلاهبرداری درسر دارند ومحصول خوب تحویل مشتری نمیدهند از همین که مشتری به صورت حضوری خرید نمیکند سوء استفاده میکنند وجنس اصل وباکیفیت را به دست مشتری نمی رسانند. اما دراین بین کمی لازم است مثبت نگاه کنیم بسیاری از کار ها اینترنتی شده ومردم قبولشان دارند.مفهوم این است که همه یکسان نیستند .

در گذشته از تخفیف ها تا زمانی که تبلیغات شرکتها نبود ویا راه های دیگر .....نمیشد فهمید که چه زمانی کارخانه تخفیف برای فرشهایشان گذاشته اند اما هم اکنون شما میتوانید مطلع شوید که کجا تخفیف گذاشته است یا فروش فرش کاشان زیر قیمت کجاست؟ (محل نمایشگاه یا کارخانه ) اما امروز به راحتی میتوانید ازاین موضوع مطلع شوید. 

 

کمی درمورد مزایای خرید اینترنتی صحبت کنیم.

مزایای خرید اینترنتی ؛

 1)در زمان و وقت شما صرفه جویی میشود .

2)هر زمان که بخواهید میتوانید محصول خود رابخرید و هرساعتی که بخواهید خرید میکنید وساعاتی که فروشگاه های بیرونی تعطیل کده اند میتوانید اینترنتی خرید کنید.

3)افرادی که مشکل دارند نمیتوانند خرید حضوری کنند مثل مادرانی که فرزند شیرخوار دارند یا باردار هستند  به راحتی میتوانند اینترنتی خرید کنند.

4)به راحتی میتوانید به فروشگاه های متعدد سربزنید وقیمت ها رامقایسه کنید.      

5) میتوانید خریدی اگاهانه داشته باشید مشتریان قبلی که خرید کرده اند نظرات خود راگذاشته اند  .حتی صاحبان فروشگاه های اینترنتی نیزاطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهند ومشاوره آنلاین دارند.

6)برای صاحبان فروشگاه وشرکت ها نیز فروش به صورت اینترنتی مقرون به صرفه تر است.

7)یکی از مزایای مهم این است  که از طریق مثلا سایت یک کارخانه  فرش   به راحتی بدون حضور دلالان وخرید مستقیم از کارخانه انجام دهید وبا قیمت مناسب خرید کنید.

8)از مزایای خرید اینترنتی برای صاحبان شرکت ها این است که میتوانند خود را در بازار های جهانی مطرح کنند .

 

اما در این بین موضوعی که مطرح میشود این است در هنگام خرید اینترنتی نگران چه چیز باشیم؟

  1. اطلاعات وارد شده که در واقع اطلاعات شخصی وبانکی شما هستند به دست دیگری نیافتد.
  2. شاید نگران این باشید که  کالا به موقع به دستتان نرسد یا اصلا کالایی برای شما فرستاده نشود.
  3. مورد بعدی که نگرانی ایجاد میکند این است که کالایی که تحویل شما داده شده تقلبی باشد وویژگی هایی که شما در موردش خوانده اید را نداشته باشد.
  4. گارانتی وضمانت لازم را نداشته باشد .

در بین مواردی که در بالا گفته شد یکی از همه موارد مهم تر است ومورد مهم همان مورد اول است .اگر اطلاعات شخصیتان مثل شماره کارت وشماره حساب ورمز دوم و...به دست شخصی دیگر بیافتد کار تمام است ودر عرض چند ثانیه حساب شما خالی خواهد شد.

حال برای رفع مشکلات بالا چه چاره ای وجود دارد؟

در باب مورد ذکر شده میتوان گفت که چون ممکن است که از آدرس های جعلی در سایت ها استفاده شده باشد بهتر است از سایت هایی که دارای نماد الکترونیکی هستند خرید اینترنتی انجام دهید. نماد اعتماد الکترونیکی enamad است .این سایت ها قابل اعتماد تر هستند واگر در هنگام خریدتان مشکلی پیش امد میتوانید به مراجع قانونی مراجعه کنید. فروشگاهی معتبر است که اطلاعت ادرس وتلفنش دقیق باشد وهمچنین پاسخ گوباشد. در گاه های پرداختی که فروشگاه های معتبر به مشتریان خود پیشنهاد میدهند از امینیت بالایی برخورداراست. این مورد نیز مهم است که  هنگام تحویل کالا پرداخت وجه حاصل شود این نیز به اعتماد بیشتر به سایت کمک میکند.شما میتوانید با مراجعه به سایت  enamad.ir از معتبربودن سایتی که از آن خرید اینترنتی میکنید مطمئن شوید.

مورد بعدی که درخرید اینترنتی حائز اهمیت است این است که شرایط خرید ان محصول را به خوبی بررسی کنید وقبل از اینکه خرید اینترنتی خود را تایید کنید با نحوه سفارش ونحوه پرداخت پول وزمان تحویل کالا ورویه های بازگرداندن کالاراحتما مطالعه کنید. بیشتر کالاهایی که در اینترنت به فروش میرسند ضمانت هفت روزه دارند .یک نکته مهم در زمینه خرید مواد بهداشتی ،اینگونه خریدها ضمانت چند روزه ندارند ودر هنگام  خرید این گونه کالاها بیشتر دقت کنید.

مورد بعدی این است که در زمانی که پستچی کالارا درخانه به شما تحویل میدهد کالا را به خوبی بررسی کنید وببینید اصلا همان چیزی که سفارش دادید را برایتان آورده است یانه؟ بعد از دریافت کالا فاکتور وکد رهگیری  مربوط به پرداخت خود را نگهداری کنید تا درصورت بروز مشکل در مراجع قانونی حرفی برای گفتن داشته باشید.

مورد بعدی این است که بعد ازخرید اینترنتی به هر دلیلی دچار مشکل شدیم حال برای گرفتن حقمان چه کار باید انجام دهیم؟ این مورد زمانی اتفاق میافتد که فروشنده پس ازخرید اینترنتی پاسخ گوی شما نبود .شما با دردست گرفتن مدارکی که گفتیم به مراجع قانونی مراجعه میکنیم وشکایت میکنیم.در رابطه با سایت هایی که نماد اعتماد الکترونیک را دارند به سایت enamad   مراجعه میکنیم وشکایت خود را ثبت میکنیم. این سامانه با واسطه گری بین فروشنده ومشتری اختلافات را حل میکند .متوسط زمان پاسخ گویی به شکایت شما بازه 10 تا 15 روز است که هزینه ای بابت رسیدگی به شکایات در یافت نمیشود. اما سایت هایی که نماد اعتماد الکترونیک را ندارند تنها کاری که میتوانید بکنید این است که به پلیس فتا مرجعه کنید تا در صورتی که لازم دیدند ازادامه فعالیت سایت جلوگیری میکنند اما انچه مهم است این است که موضوع به این راحتی حل نمیشود.

موضوع جالبی که در بین شکایت خرید اینترنتی بوده این است که صفحات بانکی هم جعل میشوند.البته این شرکت ها انهایی بودند که نماداعتماد الکترونیکی را نداشتند .کاربر پس از انتخاب کالا و درزمانی که قصد پرداخت پول را دارد و وارد صفحه بانک میشود ،درست درهمان لحظه اطلاعات شخصی او سرقت میشود وطی چند مرحله حساب او خالی میشود. درهمین سال 97 طبق گزارشات پلیس فتا7000   شکایت ثبت شده است که تمامی این سایت ها نماد اعتماد الکترونیکی را نداشته اند.

بعضی از کاربران نیز به دام نرم افزار های حرفه ای می افتند .اینگونه که بعد از وارد کرد ن اطلاعات بانکی از یک سیستم غیرشخصی استفاده میکنند این نرم افزار ها هر ضربه شما را به کیبرد ذخیره میکند وان را به صورت انلاین ودرهمان لحظه به دست کلاه بردار  میرساند با این ترتیب پول از حساب شما بدون اطلاع شما کسر میشودیکی از راهکارهایی که برای مقابله با کلاهبردران این حالتوجود دارد استفاده از صفحه کلید مجازی است .

اما بسیاری ازفروشگاههای اینترنتی هستند که روزانه مشتری های فراوان دارند وبدون هیچ مشکلی ورضایت طرفین خرید صورت میگیرد. صبحت های بالا فقط جهت دقت بیشتر بود.

راهکار های دیگری نیز برای اعتماد سازی وجود دارد تضمین بهترین قیمت است حتی میتوان به ضمانت  اصل بودن کالا وضمانت کیفیت کالا که در برخی سایت ها وجود دارد به عنوان یک جنبه اعتماد سازی نگاه کرد .تحویل فوری نیز از مزایای خرید اینترنتی است وحتی به جنبه ی اعتماد سازی میتوان بهش نگاه کرد.خرید اینترنتی به صرفه ترین خرید است از هرنظر چه از نظر اقتصادی وچه از نظر جلوگیری از هدر رفتن زمان.

پس حق شماست بدانید که کالای خریداری شده ضمانت اصل بود دارد یا نه ،همینطور حق شماست بدانید که کالای مورد نظرتان ضمانت کیفیت دارد یانه .

اما نکته اخر این است که خرید اینترنتی بهترین شیوه برای خرید است تنها لازم است که با  دقت کافی انجام شود .از طرفی فروشگاه های اینترنتی معتبر که قصد دارد مشتری هایی خودرا افزایش دهند باید درجهت هرچه بیشتر اعتمادسازی تلاش کنند.

مطالب مشابه

خرید اینترنتی فرش عید نوروز
سه شنبه 19 آذر 1398

خرید اینترنتی فرش عید نوروز

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی