فرش دورو ابریشم چه نوع فرشی است؟

فرش دورو ابریشم چه نوع فرشی است؟

تنوع فرش در ایران بسیار زیاد است؛ بدین گونه که اگر به هر منطقه‌ای از ایران سفر کنید با انواع فرش‌ و ویژگی‌های مختص با آن منطقه آشنا خواهید شد. وجود تنوع در فرش‌های ایران باعث شده است در دنیا شهرت زیادی به دست بیاورد. یکی از با ارزش‌ترین فرشهای ایرانی، فرش دورو ابریشم است که مورد استقبال زیادی از افراد در خارج از کشور می‌باشد.

فرش دورو ابریشم

فرش دورو ابریشم، یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین فرش‌های ایرانی است که با وجود ویژگی‌های خاص دارای طرفداران زیادی در ایران و خارج از ایران می‌باشد.
فرش دورو ابریشم، توسط مردمان ترکمن ایران بافته شده است که به فرش ترکمن شناخته شده است.

روستای دویدوخ

روستای دویدوخ در مرکز خراسان شمالی واقع شده است. روستای دویدوخ را به عنوان مرکز بافت فرش‌های دورو ابریشم معروف است و پیشینه طولانی دارد. مردمان اهل این روستا با بافتن فرش دورو ابریشم امرار معاش می‌کنند و در حقیقت هنر و توانایی خود را به تمام دنیا عرضه می‌کنند. بسیاری از فرش‌های بافته شده در این روستا، با توجه به ارزش بالایی که دارند  به ثبت جهانی رسیده است.

ابریشم

برای بافت فرش‌های دورو ابریشم، از ابریشم‌های طبیعی استفاده می‌شود؛ که مردمان ترکمن برای بافت فرش‌های دورو ابریشم، خودشان شروع به تولید ابریشم طبیعی کرده‌اند.
مردم ترکمن از برگ درخت توت و کرم ابریشم برای ایجاد پیله استفاده می‌کنند و هنگامی که پیله آماده شد مراحل تولید نخ ابریشم آماده می‌شود. نخ‌های ابریشم خام هستند بنابراین به رنگرزی نیاز دارد و با استفاده از رنگ‌های طبیعی نخ‌های ابریشم رنگ گرفته و با کمک نقشه‌ها شروع به بافت فرش دورو می‌کنند.

ابعاد فرش دورو ابریشم

فرش‌های دورو ابریشم در ابعاد و اندازه‌های مختلفی بافته می‌شوند اما در روستاهای راز و جرگلان و دویدوخ در یک اندازه متداول ۲ متر در ۱/۴۰ سانتی متر بافته می‌شوند.

چله کشی فرش‌های ابریشم دورو

فرش‌های دورو ابریشم، به دو روش ثابت و گردان چله کشی می‌شوند. در چله کشی ثابت فرش دورو ابریشم از زهوار استفاده می‌کنند.
در چله کشی ثابت در هر رفت و برگشتی که صورت می‌گیرد یک گره محسوب می‌شود اما در چله کشی گردان به عنوان یک تار به حساب می‌آید. در چله کشی گردان در میان چله‌ها هیچ فاصله‌ای وجود ندارد اما در چله کشی ثابت به میزان یک تار بین چله‌ها فاصله وجود دارد. از چله کشی ثابت برای بافت‌های دور و بافت‌هایی که از ارتفاع دار کوتاه هستند استفاده می‌شود. در پایان چله کشی ثابت همانند چله کشی گردان سوف و زنجیر به روی بافت‌ها صورت می‌گیرد.

نحوه بافت فرش دورو ابریشم

نحوه بافت فرش‌های دورو ابریشم بدین صورت است که از دو نقشه متفاوت استفاده می‌شود و از گره‌های یکسان در عرض و طول برخوردارند. در صورتی که در بافت فرش دورو ابریشم از دو نقشه متفاوت با گره‌های نامساوی استفاده شود، در نقشه‌ای که کوچکتر است فرش به صورت ساده بافی بافته می‌شود.
اگر به روی نقشه فرشی از گل و درخت باشد باید از دو قالیبافت به صورت همزمان استفاده شود بدین گونه یک بافنده در جلوی دار گل را ببافد و دیگر در پشت دار نقشه درخت را ببافد. سپس بعد از بافتن یک رج باید مانند فرش‌های معمولی برای بالا بردن دوام فرش لازم است  یک پود کلفت و نازک زده شود. بعد از این که بافت جلویی صورت گرفت یک پود نازک می‌زنند و شروع به بافت پشت می‌کنند که پود کلفت و نازک زده می‌شود.
برای شروع رج دوم، باید از طرف جلوی فرش شروع به بافتن کنیم. در پایان سوف و زنجیر زده و فرش را از دار جدا می‌کنیم.

آمار سالانه فروش

براساس آمارهای به دست آمده هرسال حدود ۲۰۰۰ متر مربع از فرش‌های دورو ابریشم در روستای دویدوخ بافته می‌شود که هیچ کدام از این تعداد فرش روی دست بافندگان باقی نمی‌ماند. ۸۰٪ از کل فرش‌های دورو ابریشم به کشورهای اروپایی، چین و کشورهای عربی صادر می‌شود.

مطالب مشابه

فرش جوشقان کاشان
سه شنبه 14 اسفند 1397

فرش جوشقان کاشان

ادامه مطلب

قیاس فرش ماشینی 1200شانه و فرش ماشینی 700شانه
دوشنبه 28 بهمن 1398

قیاس فرش ماشینی 1200شانه و فرش ماشینی 700شانه

ادامه مطلب

فرش ماشینی 1500شانه چه مزایا ومعایبی دارد؟
دوشنبه 26 اسفند 1398

فرش ماشینی 1500شانه چه مزایا ومعایبی دارد؟

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی