چگونه مبلمان سفید را تمیز کنیم ؟

چگونه مبلمان سفید را تمیز کنیم؟

رنگ سفید به دلیل تطبیق پذیری و ایجاد هارمونی با سایر رنگها، رنگی محبوب است. توانایی هماهنگی با انواع دکورها را دارد. القای روشنی به خانه و همچنین ایجاد یک دکور تازه و جدید از جمله ویژگی‌های رنگ سفید است. اما به سبب روشن بودن این رنگ وسایلی که با این رنگ تهیه می‌شوند احتمال کثیف شدنشان بیشتر است و حتی کوچکترین لکه‌ها را بزرگ نشان می‌دهند. به همین دلیل تمیز کردن وسایل به رنگ سفید اهمیت بیشتری دارند. اما از آن مهمتر این است که با هر ماده‌ای نمی‌توان لکه ها را از بین برد چون رنگ وسیله سفید است، ممکن است بعد از پاک شدن وسیله لکه‌ی دیگری به روی وسیله به جای بماند که این لکه ممکن است حاصل از ماده‌ای باشد که برای پاک کردن لکه از آن استفاده شده است. اما اگر مبلمان خانه به رنگ سفید انتخاب شوند، از اهمیت زیادی برخوردارند؛ چرا که در جنس های مختلفی از جمله چرم ،مخمل و .....وجود دارند. از این رو برای پاک کردن هر جنسی باید از شوینده مناسب آن استفاده شود. اما ممکن است همیشه لکه‌هایی که بر روی مبلمان سفید ایجاد می‌شوند حاصل از ریختن ماده‌ای به روی آن نباشد و به دلایل دیگری مبلمان سفید تغییر رنگ داده باشد؛ مثل در اثر قرار گرفتن مبلمان سفید در مقابل نور خورشید. شاید تعجب کنید اما واقعیت دارد، در اثر قرار گرفتن مبلمان سفید برابر نور مستقیم خورشید رنگ سفید مبلمان به رنگ زرد تغییر رنگ می‌دهد و  سفید لکه دار می‌شود. اما راهکار از بین لکه‌ها از روی مبلمان سفید چیست‌؟ اما برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای به راهکار خودش نیاز داریم. در زیر لیستی از لکه‌ها ذکر شده و در کنار آن راهکار پاک کردن لکه‌ها نیز عنوان شده است. اما قبل از اینکه مراحل زیر را برای پاک کردن لکه از مبلمان سفید بکار بگیرید حتما مبلمان را با جارو برقی تمیز کنید.

در این مرحله بنا به وسایل موجود از روش‌های زیر استفاده کنید :

-بخارشو

ابتدا دستگاه را در حالت شستشوی مبلمان قرار دهید (برای آسیب نرسیدن به پارچه ) سپس از این وسیله برای تمیز کردن مبلمان استفاده کنید.

-آب و صابون

از محلول آب و صابون رقیق شده استفاده کنید. دستمالی را به این محلول آغشته کرده و روی سطح مبل بکشید. پس از چند دقیقه با یک دستمال تمیز و مرطوب سطح مبلمان را پاک کنید.

-استفاده از اسپری مخصوص مبل

اسپری‌های مخصوص در فروشگاه‌ها موجود هستند که می‌توانید تهیه کنید. که این اسپری‌ها حالت کف مانند هستند. در صورت نیاز تعدادی از این پنجره‌ها را باز بگذارید زیرا این اسپری از مواد شیمیایی تهیه شده است و ممکن است استنشاق آن به شما آسیب بزند.

لکه های مواد غذایی و روغن

برای پاک کردن لکه ها از روی مبلمان ابتدا مواد جامد را با استفاده قاشق از روی مبلمان بردارید. سپس لکه را با یک پارچه سفید پاک کنید تا دیگر رطوبت باقی نماند. در یک کاسه، 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید . مخلوط را با یک قاشق هم بزنید تا به شکل خمیر در بیاید. در صوت لزوم آب یا جوش شیرین اضافه کنید. خمیر را با یک دستمال تمیز روی لکه بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. با یک پارچه سفید و تمیز خمیر را از روی فرش بردارید. اگر لکه باقی مانده است ، این روند را تکرار کنید .سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب لکه  را تمیز کنید. اگر لکه های روغنی را پاک میکنید ، میتوانید برای جذب روغن از ذرت استفاده کنید. ذرت ها را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی لکه قرار دهید و سپس لکه را تمیز کنید.

لکه قهوه و چای

برای پاک کردن این لکه ها میتوانید از سفید کننده اکسیژن (سدیم پر کربنات ) استفاده کنید .در یک کاسه ، 2قاشق غذاخوری سفید کننده اکسیژن و یک چهارم آب گرم را با هم مخلوط کنید . محلول را هم بزنید تا کاملا حل شود. با استفاده از پارچه ای محلول را بر روی لکه قرار دهید و اجازه دهید 15 دقیقه روی لکه باقی بماند. تا حد ممکن محلول تمیز کردن را با دستمال تمیز و خشک ،تمیز کنید. بگذارید مبلمان خشک شود و سپس از جاروبرقی استفاده کنید.

لکه  خون

 لکه خون از جمله لکه هایی است که برای تمیز کردن ان نباید زمان را از دست داد و هر چه زودتر باید ان را تمیز کرد.سعی کنید که تا لکه خشک نشده است ان را پاک کنید. از مکعبهای یخ استفاده کنید تا لکه خشک نشود.

پاک کردن لکه خون

روش اول:

تا حد ممکن خون را با دستمال کاغذی پاک کنید.سپس یک چهار قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یک لیوان آب سر مخلوط کنید.یک پارچه سفید را درون محلول فرو کنید و لکه را پاک کنید. پارچه تمیز را جایگزین پارچه کثیف کنید. در صورت لزوم از مایع ظرفشویی بیشتری استفاده کنید.

روش دوم:

برای پاک کردن این لکه به سراغ مخلوط نشاسته و آب میرویم. البته از اب به مقدار کم استفاده میکنیم تا خمیری سفتی حاصل شود. با این خمیر روی لکه را بپوشانید و اجازه دهید خمیر خشک شود سپس ان را پاک کنید. میتوانید از مسواک یا برس استفاده کنید. سپس از آب و صابون استفاده میکنید . یا شوینده مخصوص مبلمان ، محل مورد نظر را تمیز کنید.

پاک کردن لکه جوهر  

پاک کردن لکه جوهر یا لکه ماژیک اصلا کار آسانی نیست. بهترین پاک کننده ای که برای پاک کردن این لکه ها وجود دارد ، الکل است. البته ابتدا الکل را روی بخش کوچک و کناری از پارچه مبلمان تست کنید اگر مشکلی برای پارچه ایجاد نکرد ، برای پاک کردن لکه از الکل استفاده کنید. روش پاک کردن لکه جوهر یا ماژیک به این صورت است که ابتدا پارچه ای به رنگ روشن را به الکل آغشته کنید و سپس به صورت ضربه ای رو لکه جوهر بزنید. زمانی که کار به اتمام رسید ، ان قسمت مبل را با پارچه مرطوب تمیز کنید تا الکل بر روی مبل باقی نماند .

پاک کردن لکه لاک ناخن

یکی از موادی که با ان لاک ناخن را پاک میکنند ، استون است ، اما استون با برخی از پارچه ها سازگاری ندارد ، به همین دلیل به سراغ لاک پاکن هایی میرویم که بدون استون هستند. از روش ضربه زدن روی لکه استفاده کنید. (زیرا نمیخواهیم در مبل پخش شود. ) سپس با استفاده از دستمال مرطوب جای لکه را پاک کنید.

پاک کردن لکه چسب

ابتدا اجازه دهید تا چسب خشک شود، با استفاده از کارت (نیاز به یک وسیله با لبه تیز داریم ، چاقو و کاردک پارچه مبل را پاره میکند.) تا جایی که چسب از سطح مبلمان جدا میشود ان را پاک کنید و سپس یک دستمال آغشته به سرکه را روی لکه بکشید. تا ذرات باقیمانده از سطح مبلمان جدا شود.

پاک کردن لکه خودکار

برای پاک کردن لکه خودکار از محلول آب و صابون استفاده کنید. (آب سرد ) چندین بار پارچه ای را به محلول شوینده آغشته کنید و روی لکه بکشید . اگر لکه هنوز روی مبل باقی مانده است از الکل یا استون برای پاک کردن لکه استفاده کنید .

 پاک کردن مبلمان سفید مخمل

ترکیب آب ، آب لیمو ، جوش شیرین  برای پاک کردن مبلمان مخمل استفاده کنید. اگر میخواهید سطح بیشتری را پاک کنید از مقدار بیشتری از مواد استفاده کنید.با استفاده از یک پارچه نرم ومحلول مبلمان را تمیز کنید. سپس با استفاده از پارچه مرطوب ، لکه را پاک کنید. پارچه را روی کل مبلمان نکشید چون این کار به بافت مبل آسیب جدی وارد میکند. پس از تمیر کردن مبلمان تا این محلول اجازه دهید خشک شود.

پاک کردن مبلمان سفید چرم

 برای پاک کردن این جنس از مبلمان به سراغ محلول آب و سرکه بروید.یک دستمال را به محلول آغشته کرده و مبل را تمیز کنید. توجه کنید مبلمان خیس نشود. بعد از پاک کردن مبلمان ، با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز قسمت های مرطوب را پاک کنید. چرم یک ماده محکم محسوب میشود، سطح ان متخلخل است ، به این معنی که روغنها را جذب میکند و انواع خاک به ان میتوان بچسبد ، اگر از ان محافظت نمیکنید ، فقط چند سال خواهید توانست از ان استفاده کنید و بعد از ان باید ان را تعویض کنید. جوش شیرین انواع لکه ها را میبرد و روغنها را نیز جذب میکند.محلول یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ، یک قاشق غذاخوری بوراکس را در در 100میلی لیتر اب حل کنید .محلول را با استفاده از اسفنج روی لکه بکشید. سپس با استفاده از یک پارچه خشک  لکه را پاک کنید تا کاملا خشک شود.محلولی روی مبلمان باقی نماند.

چه چیز باعث میشود تا روی مبلمان چرم سفید زرد شود ؟

زرد شدن چرم سفید ناشی از فرایند طبیعی اکسیداسیون است. این اتفاق برای انواع چرم می افتد اما روی چرم سفید واضح است. در حالی که جلوگیری از وقوع این روند غیر ممکن است ، اما میتوانید برای کند کردن این روند کارهای زیادی انجام دهید. یکی از مواردی که برای جلوگیری از زرد شدن چرم سفید میتوان به کار گرفت این است که برای پاک کردن چرم از هر مواده شیمیایی استفاده نکنید چون این مواد منجر به زردی زودرس چرم سفید خواهد شد. هر ماده ای که میخواهید از ان استفاده کنید را در قسمت کوچکی از چرم امتحان کنید وسپس اگر مشکلی نداشت برای قسمت های بیشتر ان استفاده کنید. برای پاک کردن مبلمان چرم میتوانید از محلول سه قسمت آب و یک قسمت سرکه سیب استفاده کنید.

مبلمان چوبی سفید

رسوبات غلیظ و ایجاد کپک ، شایع ترین مشکلات مرتبط با چوب سفید است. برای نگهداشتن مبلمان خود در شرایط مناسب ، حداقل هر دوهفته یکبار مراحل زیر را انجام دهید. برای تمیز کردن مبلمان چوبی ابتدا با استفاده از یک دستمال مرطوب گرد وغبار رو را به آرامی پاک کنید و سپس با استفاده از جارو برقی مبلمان را تمیز کنید. در یک بطری اسپری ، یک فنجان سرکه سفید و 2لیوان آب گرم را با هم مخلوط کنید. بطری را تکان دهید و سپس یک لایه سبک روی سطح مبلمان اسپری کنید و بگذارید سه تا پنج دقیقه بماند. هنگامی که لکه پاک شد ، از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن باقیمانده لکه استفاده کنید. 


 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی