روش‌های خانگی برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

روش‌های خانگی برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

تمیز نگه داشتن فرش به اندازه انتخاب فرش برای منزل اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات ممکن است که بر اثر سهل انگاری یا بازیگوشیِ کودکان قسمتی از فرش با جوهر خودکار یا ماژیک‌های رنگی دچار آسیب شود؛ که در این لحظه اولین سوالی که به ذهنتان خطور می‌کند این است که آیا این لکه‌ی رنگی از روی فرش پاک می‌شود یا خیر؟ که اولین قدم برای پاک کردن لکه‌های رنگی، شناختن نوع الیاف موجود در فرش است که می‌توانید از برچسب پشت فرش اطلاعاتی را از این بابت کسب کنید.

با مطالعه این مقاله دیگر نگران لکه‌های رنگی روی فرش‌هایتان باشید.

هرچه سریعتر برای پاک کردن لکه ماژیک یا جوهر اقدام کنید نتیجه‌ی مطلوبی را دریافت خواهید کرد زیرا نباید اجازه دهیم رنگ و جوهر به عمق الیاف نفوذ پیدا کند.

1. الکل

یکی از ساده‌ترین راه‌‌های پاک کردن لکه‌ی جوهر یا ماژیک استفاده از الکل می‌باشد. برای شروع لازم است که یک حوله خشک و تمیز را به الکل آغشته کنید و روی لکه‌ی ایجاد شده چندین بار مالش دهید تا اثری از لکه باقی نماند.
در صورتی که اثر لکه از بین نرفت می‌توانید مقداری از خمیر دندان را با جوش شیرین مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه روی لکه بگذارید سپس با حوله خشک فرش را تمیز کنید.

2. لیمو

همان طور که می‌دانید لیمو ترش تازه می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را از بین ببرد. بدین ترتیب که مقدار کمی از لیمو ترش را روی لکه بریزید و به مدت چند دقیقه صبر نمایید؛ بعد از گذشت زمان لازم با گذاشتن ظرفی زیر فرش، محل لکه را با آب بشورید.

در صورتی که فرش زمینهِ شما به رنگ روشن است بهتر است از محلول‌های سفید کننده اشتفاده شود. بدین ترتیب که یک فنجان آب را با یک فنجان محلول سفید کننده مخلوط کنید و با مسواک به آرامی روی فرش مالش دهید بعد از مدتی فرش را مانند قبل آبکشی کنید.
دقت کنید مرحله آبکشی بسیار ضروری است زیرا باقی ماندن محلول سفید کننده در فرش به مرور زمان موجب پوسیدگی و پارگی فرش می‌شود.

3. شوینده مخصوص جوهر

در صورتی که جنس الیاف موجود در فرش حساس نیست می‌توانید از شوینده‌های مخصوص جوهر استفاده کنید. لازم به ذکر است که در آخرین مرحله فرش را حتما آبکشی کنید.

4. سرکه سفید

یکی دیگر از روش‌ها برای پاک کردن لکه جوهر و ماژیک استفاده از سرکه سفید می‌باشد بدین صورت که پارچه سفید رنگی را به سرکه سفید آغشته کنید و روی لکه‌های رنگی مالش دهید بعد گذشت مدتی فرش را با آب و صابون بشورید تا اثری از سرکه سفید در فرش باقی نماند.

5. نوشابه

نوشابه پاک کننده‌ی قوی است که می‌توانید برای لکه ماژیک از آن کمک بگیرید. روی لکه‌ی ایجاد شده روی فرش مقداری نوشابه بریزید و اجازه دهید مدتی روی فرش بماند بعد از مدتی فرش را با آب و صابون بشورید.

6. آمونیاک

مقداری از آمونیاک را روی لکه‌ی ایجاد شده اسپری کنید سپس محل را با پارچه سفید تمیز و خشک کنید. برای فرش‌های پشمی و ابریشمی به هیچ وجه از آمونیاک استفاده نکنید.

7. ماست

برای پاک کردن لکه جوهر، مقداری از ماست را روی لکه بریزید اجازه دهید مدتی روی لکه بماند تا با جوهر کامل مخلوط شود. سپس فرش را با قاشق به آرامی تمیز کنید.

8. شامپو

استفاده از شوینده‌های ملایم مانند شامپو بچه برای پاک کردن لکه جوهر می‌تواند موثر باشد. بدین ترتیب که با یک دستمال خشک روی لکه بگذارید تا جوهر اضافی را جذب کند و سپس با دستمالی دیگر به شامپو آغشته کرده و روی لکه ضربه بزنید تا اثری از لکه باقی نماند.

لکه جوهر و ماژیک قدیمی:

1. برای پاک کردن لکه‌های قدیمی، یک قاشق غذا خوری از سرکه را با یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی و دو فنجان آب گرم مخلوط کنید. یک دستمال سفید و تمیز را با محلول آغشته کرده و روی لکه به آرامی مالش دهید. اینکار را چندین بار تکرار کنید تا اثری از لکه باقی نماند. سپس فرش را با دستمال تمیز و مرطوب فرش را پاک کنید.

2. با یک دستمال کاغذی آغشته به الکل یا تافت روی لکه ضربه بزنید تا جوهر جذب دستمال شود؛ سپس با دستمالی مرطوب فرش را تمیز کنید تا اثری از الکل یا تافت در فرش باقی نماند.

محلول‌های خانگی برای از بین بردن لکه فرش

 

 

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی