راهکار های جلوگیری سرخوردن فرش

راهکارهای جلوگیری سرخوردن فرش

سُر خوردن فرش از روی سرامیک یا حتی موکت، مشکلی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. برخی از افراد گمان می‌کنند که فرش ماشینی 700شانه به دلیل ضخامت سرخوردگی کمتری دارد اما با وجود ضخامت و سنگینی باز هم شاهد سرخوردن فرش ماشینی 700شانه بوده‌ایم. یکی از دلایل شایع که چرا باید فرش ماشینی 1000 شانه بخرم؟ این است که، ضخامت آن درمقایسه با فرش ماشینی 1200شانه بیشتر است. قیاس فرش ماشینی 1200 شانه و فرش ماشینی 700شانه می‌تواند شما را با ویژگی‌های این دو دسته آشنا کند. 

نحوه انداختن فرش روی سرامیک

1. فاصله فرش از دیوار

برای پهن کردن فرش روی سرامیک، بهتر است فرش مقداری با دیوار فاصله داشته باشد؛ برای فضا‌های کوچک 20 الی 30 سانتی متر و برای فضاهای بزرگ 50 الی 60 سانتی متر  فاصله لازم است.

2. فاصله بین فرش‌ها

علاوه بر رعایت فاصله فرش‌ها از دیوار بهتر است فاصله‌ای بین فرش‌های مجاور هم در نظر گرفته شود؛ که در واقع این یا توجه به ابعاد فرش متفاوت است. ایجاد فاصله میان فرش‌ها، فضای منزل را شیک‌تر و دلبازتر نشان می‌دهد.

3. رابطه پایه‌های مبل با فرش

یکی از مواردی که باید در زمان پهن کردن فرش روی سرامیک در نظر گرفته شود انتخاب نوع قرارگیری مبلمان روی فرش است. 
-همه‌ی پایه‌ها روی فرش باشد.
-فقط پایه‌های جلویی مبل روی فرش باشد.
-هیچ پایه‌ای روی فرش نباشد.

در ادامه مقاله قصد داریم شما را با دلایل سر خوردن فرش از روی سرامیک یا موکت و راهکارهای جلوگیری از آن آشنا کنیم. 

دلایل سُر خورد فرش

فرش، برای امنیت وآسایش خانواده خریداری می‌شود بنابراین نباید آسیبی به خانواده وارد کند. سر خوردن فرش امکان دارد آسیب‌های جدی به سالمندان و کودکان بزند که گاها قابل جبران نیست؛ پس بهتر است با روش‌هایی صحیح از بروز چنین مشکل جلوگیری شود.

سر خوردن فرش، می‌تواند دلایل زیادی از قبیل دور دوزی نشدن فرش از چرم و جنس نخ فرش داشته باشد. بعضی از تولیدکنندگان فرش در سطح کشور برای جلوگیری از سر خوردن فرش  روی سرامیک، در هنگام آهار دور تا دور فرش را با چرم می‌دوزند. در ضمن جنس نخ بافته شده در فرش تاثیر بسزایی در سر نخوردن فرش دارد؛ به عنوان نمونه بهترین نخ که می‌تواند از سر خوردن فرش روی سرامیک جلوگیری کند، نخ آکرولیک می‌باشد. در صورتی که جنس نخ فرش از آکرولیک نبود و فرش دور دوزی نشده باشد مشکلی نیست؛ چرا که با راهکارهای مطمئن می‌توان از سر خوردن فرش جلوگیری کرد. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با راهکارهای جلوگیری از سر خوردن فرش آشنا کنیم.                  

راهکارهای جلوگیری از سرخوردن فرش

1)ترمز فرش یا همان چسب ترمز

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سرخوردن فرش، استفاده از ترمزگیر یا چسب ترمز است که معمولا برای فرش پله‌ها استفاده می‌شود. چسب ترمز، یک محصولا لاستیکی است.

مزیت‌های چسب ترمز

1. به بافت فرش آسیبی نمی‌زند.
2. اثری از خود به روی فرش یا سرامیک نمی‌گذارد.
3. قابل شستشو
4. طول عمر زیاد 
5. مقرون به صرفه 

طرز استفاده از چسب ترمز

1-1) برای اینکه چسب به خوبی به سرامیک بچسبد لازم است که قبل از استفاده از چسب، سرامیک زیر فرش تمیز باشد، جارو بکشید و با یک دستمال مرطوب خاک را بگیرید سپس اجازه دهید تا خشک شود. 

1-2)قسمت های چسب شیشه‌ای ترمز فرش را مشخص کنید.

1-3)هر کدام از قسمتهای مشخص شده را به یکی از گوشه های فرش بچسبانید.

1-4) قسمت ساده ترمز فرش را به این قسمتهای چسبناک متصب به فرش وصل کنید. 

1-5)به آرامی گوشه فرش را رها کرده تا به سرامیک بچسبد.

1-6)برای اطمینان از قرار گیری مناسب ترمز فرش مدتی در قسمت اتصال با سرامیک بایستید. 

1-7) با وارد کردن فشار بر روی این قسمت هوای بین فرش ، ترمز فرش ، وکف سرامیکی خارج می‌شود. 

1-8)اگر دستورالعمل درج شده روی ترمز فرش به درستی صورت نگیرد باعث نچسبیدن و یا چسبیدن نامناسب چسب بر روی کف و در نتیجه عدم نتیجه مطلوب خواهد شد. 

2)قرار دادن وسایل سنگین روی فرش

این مورد که کاملا واضح است که با قرار دادن وسایل سنگین نظیر مبل، میزهای جلو مبلی و حتی یک آباژور می‌تواند از حرکت فرش جلوگیری کند. البته این راهکار برای کسانی که همه خانه را موکت یا پارکت کرده‌اند ودر وسط فرش پهن کردهاند فایده‌ای ندارد؛ چون مبل در اطراف فرش قرار می‌گیرد و حتی پایه های مبل هم روی فرش نمی‌باشند.

                                                                                                                                                                                                طرز استفاده از پد لغزش                     

3)لایه‌های مخصوص

 قرار دادن وسایل سنگین روی فرش‌های کوچک، راهکار مناسبی نیست. روش دیگری که می‌توان برای جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده نمود، لایه‌های مخصوصی که در زیر فرش جاساز می‌شوند. برای چنین کاری می‌توانید از آسترهای اسفنج شکل یا شبکه‌های توری و لطیف  PVC استفاده نمایید. دقت کنید که در هنگام خرید آستر، باید ابعاد و اندازه آن از ابعاد فرش کوچکتر باشد. این لایه‌ها برای فضاهایی مثل سالن مناسب نمی‌باشد و اصولا برای محیط‌هایی مانند آشپزخانه یا سرویس بهداشتی و... استفاده می‌شود. 

4)پد لغزش

پدها، از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند؛ بنابراین در هنگام خرید حتما پد موردنظر را براساس نوع سنگ کف زمین انتخاب کنید. به طور مثال اگر کف خانه شما از سنگ یا سرامیک است، بهتر است پد را از جنس فومی یا لاستیکی خریداری کنید تا از سر خوردن فرش جلوگیری شود. 

طرز استفاده از پد لغزش

1. قالی یا قالیچه را از پشت روی زمین پهن کرده و سپس پدها را روی آن قرار دهید.

2. پد را روی قالی یا قالیچه پهن کرده و در صورت نیاز نشانه گذاری کنید.

3. یکی از گوشه‌های پد فرش را نزدیک گوشه قالیچه به فاصله 3 سانتی متر از لبه‌های آن ثابت نگهدارید. 

4. سپس دو انتهای دیگر پد فرش را به فاصله 3 سانتی متر از لبه‌های قالیچه علامت زده و خط راستی در امتداد لبه‌های قالیچه رسم کنید تا خط برش مشخص شود.

5. پد فرش را با قیچی از روی خطوط رسم شده برش دهید.

6. چسب دو طرفه مخصوص فرش را دور تا دور سطح پشتی قالیچه بزنید.

7. نوار چسب‌ها را حدود 5 سانتی متر از لبه‌های قالیچه فاصله دهید. در صورتی که می‌خواهید پیوستگی بیشتری بین قالیچه و پد ایجاد شود باید مقداری از چسب را در قسمت مرکزی قالیچه بچسبانید.

8. روکش نوار چسب را بلند کنید.

چسبهای دوطرفه، روی یک طرف خود روکش دارند تا در حین چسباندن سمت دیگر، راحت باشید و چسبندگی خود را تا قبل از زمان استفاده از دست ندهید. کافی است روکش را از یک لبه گرفته  و بکشید تا از روی نوار چسب جداشود؛ سپس به فرش بچسبانید.

 مزیت‌های پد لغزش

  • از کشیدگی تار و پود فرش جلوگیری می‌کند.
  • افزایش طول عمر و کیفیت فرش
  • مانع پارگی و فرسودگی فرش می‌شود.

نکات در مورد خرید پد لغزش

1. حتی الامکان پد را از جنس وینیل خریداری کنید.
2. قبل از خرید پد لغزش، حتما ابعاد فرش را به طور دقیق اندازه گیری کنید.

5)استفاده از چسب های حرارتی 

چسب‌ حرارتی، یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از سر خوردن فرش می‌باشد. ابتدا فرش را از طرف پشت روی زمین پهن کرده سپس دور تا دور فرش را چسب بزنید. این چسب‌ها به سرعت خشک می‌شوند. بهتر است از چسب‌های حرارتی برای فرش‌هایی که از نخ پلی استر یا ابریشم مصنوعی بافته شده‌اند استفاده نکنید؛ زیرا به فرش آسیب می‌رساند.

جلوگیری از جمع شدن فرش

با توجه به مطالب ذکر شده فوق در میابیم، که سر خوردن فرش با جمع شدن فرش متفاوت است. جمع شدن فرش زمانی رخ می‌دهد که تمام فضای اتاق از فرش پوشیده است مانند فرش 12 متری برای اتاق 12 متری. اما سر خوردن فرش زمانی اتفاق میوفتد که تمام فضای اتاق از فرش پوشیده نشده است و اطراف فرش فضای خالی موجود است مانند فرش 6 متری برای اتاق 12 متری. برای جلوگیری از جمع شدن فرش بهتر است از پد لغزش استفاده کنید؛ البته می‌توانید با قرار دادن وسایل سنگین مانند مبل روی فرش مانع جمع شدن فرش شوید.

کلام آخر

با توجه به مطالب فوق نتیجه گرفتیم که بهترین روش برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی موکت یا سرامیک، استفاده از ترمز فرش است؛ با وجود معایبی که دارد اما بهترین روش است. زیرا مزیتهای آن بر معایبش ارجح تر است. شستشوی فرش به راحتی صورت می‌گیرد، قیمت گرانی هم ندارد و با جیب تمامی مشاغل همخوانی دارد.

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • اگر ترمز فرش نصب کنیم و فرش را روی موکت بیندازیم ، باز ممکن است فرش سر بخورد ؟

    • با سلام در صورتی که از موکت استفاده میکنید دیگر احتیاجی به ترمز فرش نیست تمام راهکارهایی که ارائه شده در زمان و مکان خود می تواند برای سر خوردن فرش مورد اسفاده قرار گیرد. پس به تناسب موقعیت استفاده از فرش یکی از راهکارها را انتخاب نمایید

  • من از چسب ترمز استفاده کردم ولی باز از سر خوردن فرش جلوگیری نکرده و انگار چسبش خراب شده و چسبندگی لازم رو نداره واقعا کلافم کرده اگه راهکاری دارید بهم بگید اگه کسی دیگه ای هم تجربه استفاده این پدها داره و جنس خوبی رو استفاده کرده معرفی کنه لطفا