خانه بدون فرش چگونه خانه ای است؟

خانه بدون فرش چگونه خانه ای است؟

امروزه به دلیل تمایل افراد به فرهنگ غربی در خانه ها کمتر فرش پهن شده یا از فرشهای فانتزی استفاده شده است. فرهنگ غربی بر فرهنگ اصیل ایرانی تاثیر گذاشته ودکوراسیون های اصیل ایرانی را تبدیل به خانه های خالی از فرش کرده است. در فرهنگ ایران فرش جایگاه مهمی داشته ودارد. برخی از خانواده ها با تبعیت از فرهنگ غربی خانه هایشان را بدون فرش میچینند .ایا تبعیت از هر گونه مدی صحیح است؟باکمی تامل متوجه میشویم که تقلید از هرگونه مدی غلط است.دلیل اینکه نباید ازاین مد غرب تبعیت کرد این است که فرهنگ ایران اصیل با کشورهای غربی متفاوت است. در فرهنگ غرب در منزل با کفش وارد شدن ودر خانه با کفش حرکت کردن مشکلی ندارد ولی در فرهنگ ما خانه باید تمیز باشد. مکان زندگی ایرانیان مکان زندگی خانواده است. در ایران برمقوله مهم خانواده بیشتر تاکید میشود تا در کشورهای غربی .محافل گرم خانوادگی در خانواده های ایرانی میتوان یافت.البته متاسفانه غرب تاثیر خود را برفرهنگ مردم گذاشته است ومردمان کشورما نیز به سوی تفکرات غربی وزندگی غربی روی آورده اند.

پهن نکردن فرش یا پهن کردن یک تکه کوچک از فرش در مکانی بزرگ نشان از کلاس شما ندارد،نشان از این دارد که فرهنگ غرب را بر فرهنگ ایرانی اصیل ترجیح داده اید.

برخی از افراد هستند که علاقه به فرشهای سنتی ندارند.انتخابشان بین فرشهای ماشینی وفانتزی است. از این رو فرشهای ماشینی را به صورت مختصر توضیح میدهم وسپس به سراغ فرشهای فانتزی میرویم.

فرشهای ماشینی از نظر طرح که بسیار متنوع است .از نظر شانه به سه دسته 1200شانه ،1000شانه و700شانه تقسیم میشود.

انواع فرشهای بافته شده که جز دسته های فرشهای فانتزی به شمار می ایند؛

1)فرش شنل

2)فرش شگی

3)فرش فریز

هرکدام از دسته های بالارا به طور کامل در ادامه مقاله توضیح خواهم داد.

 

 

فرش شنل

یکی از انواع فرشهای فانتزی یا مدرن است که دارای پرزهای کوتاهتری نسبت به فرشهای شگی است. در برخی از قسمت های فرش دارای برجستگی هایی است. این فرشها شانه وتراکم پایین دارند. به همین دلیل بهتر است در مکانهایی که رفت وآمد کمتری وجود دارد پهن شود. از مزایای این گونه فرشها میتوان به ضد لک وضد چروک بودن ،شستشوی آسان ،مقاومت زیاد  در برابر حرارت وگرما اشاره کرد. این فرش همان فرش بلژیکی است . این فرشها وارد ایران شدند ودر بین فرشهای ایرانی جایی برای خود بازکردند. اما به دلیل این که از جنس نایلونی است. حساسیت ایجاد میکند وبرای سلامتی مضر است. هم فواید ومعایب را میگویم تا خود خواننده قضاوت کند.

 

فرش شگی

این گونه از فرشها ،پرزهای بلندی دارند .اینگونه فرشها طرفداران خاص خود را دارد. احتمالا شما نیز در بین فرشهای موجود در بازار مشاهده کرده اید .نرمی ولطافت دارند اما به دلیل اینکه پرزهای بلندی دارند عمر زیادی ندارند .به راحتی آشغال در بین پرزها قرار میگیرد وبه راحتی از بین پرزها بیرون نمیاید.اینگونه فرشها به دلیل اینکه گرد وغبار به راحتی جذب میکنند برای سلامتی به شدت مضر هستند .مخصوصا انتخاب این فرشها برای اتاق کودک مناسب نیست. زیرا آلرژی در کودک ایجاد میکند. فرشهای شگی هم مانند فرش شنل تنها برای مکانهایی مناسب هستند که رفت وامد زیاد در انجا نیست. زیرا باحرکت بر روی این فرشها گرد وخاک جذب شده در فرش وارد هوا میشوند .همچنین با رفت وامد بر روی فرشها پرزهای ان به سرعت کنده میشود ودر محیط پراکنده میشود.

 

فرش فریز

این دسته از فرشها تازه واردتر هستند .فرشهای فریز را کمتردر موردش شنیده ایم یاحتی ممکن است اسمش به گوشمان نخورده باشد. اینگونه فرشها شبیه گلیم است .این دسته از فرشها نه خاب دارند ونه پرز دارند. برخلاف دودسته قبلی این فرش را میتوان در مکانهای پررفت وامد پهن کرد  زیرا در اثر پاخوردگی زیاد از بین نمیرود ومیتوان به صورت مکرر ان را شست .فرش خوبی است .ولی ایا این فرش برای مکانهایی مانند سالن پذیرایی مناسب است ؟خیر تنها برای راهروها یا اتاق خوابها مناسب است.

تا به الان روی سخنمان با افرادی بود که فرش های سنتی را دوست ندارند. اما از اینجای مقاله به بعد مخاطبم افرادی هستند که به تقلید از فرهنگ غرب اصلا در خانه فرش پهن نمیکنند. دوست عزیزی که علاقه به پهن کردن فرش در منزل ندارید ایا از مضرات سرامیک مطلع هستید؟

 

مضرات ومعایب سرامیک

سرامیک یا هرنوع سنگی که برای کفپوش منزل مورد استفاده قرارمیگیرد طبیعت سرد دارد واز نظر طب سنتی برای سلامتی انسان مضر است. زمانی که فرش پهن نباشد بدن در ارتباط مستقیم با سرامیک وسنگها دارد از این رو درد مفاصل و استخوان میگیرد. درزمانهای قدیم معتقد بودند که تمام خانه باید فرش شود. اکنون طرحی ارائه شده وهمه خواهان این طرح شده اند .طرح به این صورت است که در وسط سالن فرش پهن میکنند ودور خانه خالی است هیچ اشکالی ندارد. اخیرا با تحقیقات صورت گرفته در یافتند که به دلایل مختلفی باید فرش از دیوار حدود 45سانتی متر فاصله داشته باشد. مضرات دیگر را در طی چند بند توضیح میدهم.

1)در اثر گذشت زمان مانند موزاییک که از رونق افتاده است ،سرامیک نیز از رونق خواهد افتاد.

2)تمام مطالب گفته شده مربوط  به بعد جسمی انسان بود درحالی که از بعد جسمی مهمتر بعد روحی انسان است. توجه به بعد روحی باید در اولویت باشد.

3)رنگ بندی هایی که در فرشها وجود دارد باعث ایجاد تنوع در محیط خانه را دارد. هر رنگی دورن خود داستانی دارد.

4)در منزل در صورتی که پیری در منزل دارید یا کودک در منزل دارید برخی فرشها به قدری سبک هستند که به راحتی بر روی سرامیک حرکت میکنند. مراقب باشید  که باحرکت بر روی فرشها زمین نخورند واز اسیبهایی همچون شکستگی جلوگیری کنید. در بعضی مواقع یک شکستگی سبب میشود که دیگر شخص نتواند دوباره برروی پاهای خودش بایستد .

5)انرژی وروحیه وانگیزه حاصل از این رنگ آمیزی را به خانه بیاورید تا خانه تان رنگ دیگری بگیرد.

 

تمام مباحث بالا برسر این موضوع بود که نقش فرش درخانه چیست؟ اما از این قسمت مقاله به بعد کمی میخواهیم در مورد جایگاه فرش در دکوراسیون خانه توضیح دهیم.

موارد گفت شده همه تاکید براین موضوع داشتند که خرید فرش لازمه زندگی است وخانه بدون فرش خانه ای خالی به نظر میرسد .مفهوم خالی به این معناست که جلوه همه وسایل به فرش بستگی دارد .تصور کنید وارد خانه ای شده اید که فرش پهن نیست .ان موقع در ذهن شما چه میگذرد؟گمان میکیند گمشده ای وجود دارد وبا چشم دنبال ان میگردید؟

ایا به نظر شما تصویر بالا زیباست. تصویر بالا بی روح است وهیچ انرژی مثبتی در خانه یافت نمیشود. بااینکه یک تکه کوچه فرش به عنوان پادری در جلو در پهن شده است اما مکان مهم خانه با فرش پر نشده است. الفبای دکوراسیون از قوانین دکوراسیون تا انتخاب وسایل وچیدمان همه را در برمیگیرد.الفبای دکوراسیون موضوعی کلی است که موارد جزیی تر را شامل میشود. انتخاب فرش وهمچنین مکان پهن شدنش هر دو جز الفبای دکوراسیون محسوب میشود.

خانه فرش مانند بدن بدون قلب است ایا بدون قلب میتوان زندگی کرد؟

مطالب مشابه

فرش ماشینی تقلبی
چهارشنبه 28 آذر 1397

فرش ماشینی تقلبی

ادامه مطلب

خرید فرش آگاهانه
چهارشنبه 28 آذر 1397

خرید فرش آگاهانه

ادامه مطلب

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل
چهارشنبه 28 آذر 1397

نکات لازم برای چیدمان زیباتر منزل

ادامه مطلب

فرش مناسب منزلتان چیست؟
پنجشنبه 20 دی 1397

فرش مناسب منزلتان چیست؟

ادامه مطلب

گبه- گلیم -جاجیم
چهارشنبه 26 دی 1397

گبه- گلیم -جاجیم

ادامه مطلب

خرید مستقیم فرش از کارخانه
شنبه 29 دی 1397

خرید مستقیم فرش از کارخانه

ادامه مطلب

فرش اتاق کودک
دوشنبه 01 بهمن 1397

فرش اتاق کودک

ادامه مطلب

مرمت  یا رفو گری فرش
چهارشنبه 03 بهمن 1397

مرمت یا رفو گری فرش

ادامه مطلب

نظرات کاربران

کد امنیتی